Cristian Sporiș, Raiffeisen Bank: ”Acea perioadă, despre care spunem că reprezinta o fereastră de oportunitate pentru finanțările obținute de companii, s-a cam încheiat”

Cristian Sporiș, Raiffeisen Bank: ”Acea perioadă, despre care spunem că reprezinta o fereastră de oportunitate pentru finanțările obținute de companii, s-a cam încheiat”

Cultura antreprenorială, problemele cu care se confruntă oamenii de afaceri și soluțiile pe care le pot genera băncile pentru dezvoltarea mediului de business sunt câteva teme importante de pe agenda oricărui antreprenor. Cristian Sporiș, Vicepreședinte Corporate Banking Raiffeisen Bank, a acceptat să discute deschis despre aceste subiecte sensibile. Cu un optimism moderat, bancherul relevă, în cadrul interviului acordat Revistei BankingNews, o serie de aspecte care sunt de ajutor pentru fiecare antreprenor.

Ce probleme identificați, în mod special, la afacerile care solicită o finanțare pentru dezvoltare de la bancă și ce soluții și/sau măsuri legislative sunt necesare pentru a facilita accesul la credite pentru firme, indiferent de mărime?

Volumele de credite noi în lei acordate de bănci, atât firmelor cât și populației, au crescut în ultimii doi ani, dar acea perioadă, despre care spunem că reprezinta o fereastră de oportunitate pentru finanțările obținute de companii, s-a cam încheiat. Acum ne confruntăm cu majorarea dobânzilor, deci costul finanțării crește și acest lucru trebuie să fie o preocupare pentru toate companiile. Pe de altă parte însă, companiile care au strategii pe termen lung vor să facă investiții, vor să se dezvolte în continuare, mai ales că vorbim despre o perioadă cu creștere economică importantă. Cel mai dinamic segment este reprezentant de companiile medii și mari, unde nevoia de finanțare există și se materializează în parteneriate pe termen lung între bancă și client. Este dovedit economic că unele dintre cele mai bune investiții sunt făcute atunci când costul finanțării este mai mare; companiile devin mai atente în ce, cum și cât investesc, decât în cazul în care au acces la o finanțare mai ieftină. Atunci când dobânzile sunt sus îți faci planuri legate de activitatea ta de bază, iar când dobânzile sunt în scădere apare tentația unor afaceri conjuncturale. Ce ajută întotdeauna și susține o companie în expansiune este reinvestirea profiturilor și creșterea ponderii capitalurilor proprii. Eu sper că această lecție a fost și va fi învățată de cât mai multe companii, pentru că problema principală a firmelor românești este slaba capitalizare. O soluție la această problemă vine din schemele de garantare existente la nivel european și vorbesc aici de intiațiva JEREMIE, Cosme și Fondul European de Investiții (FEI). Raiffeisen Bank și FEI colaborează cu succes de mai mulți ani. În 2017, am semnat două noi acorduri de garantare în valoare totală de peste jumătate de miliard de euro. Eu cred că aceste scheme de garantare de la nivel european pot fi implementate și la nivel național, pentru a acorda suport dezvoltării economiei locale.

Au românii cultură antreprenorială și cum este antreprenorul român?

Există în mod cert o evoluție și în domeniul culturii antreprenoriale în România pe care o simțim. Dacă mă gândesc mai bine la acest subiect trebuie să recunosc că e greu să fii întreprinzător în România și tocmai de aceea noi la Raiffeisen Bank ne dorim să devenim parteneri pe termen lung cu clienții noștri. Întreprinzătorul român poate fi asaltat de taxe, poate să-și piardă timpul pe la ghișee, poate fi agresat de controale și suspectat de evaziune fiscală. Chiar și opinia publică îl privește uneori cu neîncredere. Țin minte că mai demult, prin 2011, Fundația „Romanian Business Leaders” a făcut un sondaj și aproape 70% dintre români credeau că oamenii cinstiți nu pot avea succes în afaceri în România. Vreau să cred că lucrurile s-au schimbat de atunci în bine, dar antreprenoriatul în România nu e o cale deloc ușoară.

”Ne uităm la afaceri sustenabile, cu un plan de afaceri realist, cu potențial de dezvoltare, cu un management stabil și performant”

cristian-sporis-siteCe sfaturi aveți pentru antreprenori, care pot constitui un ajutor real în desfășurarea afacerilor pe care le administrează?

Raiffeisen Bank face chiar mai mult pentru companiile din România decât să ofere sfaturi și consultanță prin colegii mei din Divizia de Corporații sau IMM-uri. De trei ani, ne-am implicat și am conceput un program complex, numit “Catalizator – un program pentru antreprenori cu idei mari”. Este vorba despre o serie de workshop-uri, organizate pe module, concepute să-i susțină pe managerii din companii în extinderea și administrarea mai eficientă a afacerilor lor. „Catalizator” se afla în 2018 la a treia ediție și se derulează pe parcursul a trei luni, în toate orașele mari din România. La primele două ediții au participat manageri din 360 de companii. Pot să vă dau câteva exemple de teme abordate în workshop-urile de anul acesta: managementul motivației și al conflictelor sau leadership-ul participativ. Aceste teme au fost stabilite plecând de la feedbackul participanților de până acum la cele două ediții „Catalizator”. Peste 90% dintre antreprenori au spus că și-ar dori aprofundarea temei relațiilor din echipă, a felului în care ar putea crește motivarea oamenilor sau să crească implicarea lor în companie. Pe lângă dezvoltarea culturii antreprenoriale, „Catalizator” își propune să faciliteze crearea unei comunități de afaceri sănătoase, în care participanții la viața economică să împărtășească nu doar idei, ci și oportunități de afaceri și să consolideze relații valoroase de business. Anul acesta, fiind Centenarul României, organizăm împreună cu Ziarul Financiar, o serie de conferințe sub titlul „Branduri Românești”. Prin aceste evenimente ne propunem să promovăm și să sprijinim întreprinzătorii români care sunt creatori de branduri pe care reușesc să le impună pe piață. Îmi place foarte mult acest proiect pentru că putem susține companiile românești, care și-au construit și impus brandurile pe piață să devină o sursă de inspirație pentru alți antreprenori.

Care sunt elementele ce primează în analiza de eligibilitate pentru acordarea unui credit? Indicați vă rog domeniile activitate care au cele mai mari șanse pentru finanțare?

Este clar că ne uităm la afaceri sustenabile, cu un plan de afaceri realist, cu potențial de dezvoltare, cu un management stabil și performant. Ne dorim să fim parte dintr-un ecosistem sustenabil și responsabil. Nu ne dorim numai să acordăm un credit și compania care l-a luat să-l ramburseze fără probleme. Ne dorim mai mult! Să ne dezvoltăm parteneriatul pe mai multe laturi, să ne ajutăm reciproc să progresăm, iar beneficiarii să fie clienții finali. Vă dau exemplul cel mai recent la care am contribuit. În parteneriat cu World Class, Raiffeisen Bank a lansat un program de loializare pentru clienții sai, persoane fizice, printr-o platformă dedicată de unde pot fi accesate abonamente la cluburile de fitness. Acest parteneriat cu compania World Class România este important pentru că e un model de colaborare pe care noi ne dorim să-l extindem. La inițiativa Raiffeisen Bank, World Class vine cu o ofertă care ține cont de nevoile clienților băncii, pasionați de sport și care are beneficii certe. Banca se află în centrul ecosistemului, integrează și înțelege nevoile clienților cu care lucrează zi de zi. Astfel poate aduce valoare adăugată pentru toți cei implicați și interesați. Așa ne dorim să dezvoltăm și să acționăm: ca un liant.

”Mă aștept în perioada următoare la o încetinire a creșterii economice, mai aproape de potențialul României”

Cum se raportează mediul de business la economia românească, ce așteptări au oamenii de afaceri de la bancă și cum răspunde Raiffeisen Bank nevoilor de finanțare venite dinspre companii?

O să vă răspundă mai bine cifrele noastre pentru primele trei luni din 2018. Creditele acordate corporațiilor mari și medii de Raiffeisen Bank au crescut în fiecare lună din 2018, vorbim de o majorare de 18% de la an la an; au fost mai ales finanțări de proiecte sau credite de tip overdraft. Rezultatele băncii s-au bazat întotdeauna pe creșterea creditării și acum facem același lucru: continuăm să finanțăm și să sprijinim economia românescă. În zona companiilor vedem un apetit pentru creșterea investițiilor și a cererii de credit. Îmi doresc însă să vedem un progres în ceea ce privește investițiile publice în infrastructură, fără de care România nu poate avea o dezvoltare sustenabilă pe termen lung.

Care sunt previziunile dumneavoastră în legătură cu mersul economiei românești și, totodată, în privința evoluției dobânzilor pentru finanțare?

Cred că Banca Națională a României va continua ciclul de majorare a dobânzii de politică monetară, care a început în ianuarie anul acesta. Și celelalte bănci centrale (FED, ECB) se află în procesul de normalizare a politicilor monetare. Aceste evoluții se datorează creșterii economiei mondiale, creșterii prețurilor mărfurilor, dar și a inflației. Majorarea dobânzii de politică monetară va fi însoțită și de creșterea ratelor dobânzii din piața monetară (ROBOR), precum și a celor la creditele și depozitele populației și companiilor. România a beneficiat în ultimii cinci ani de o creștere economică susținută, peste potențialul economiei, fapt care a dus la apariția dezechilibrelor macroeconomice. Ca atare, mă aștept în perioada următoare la o încetinire a creșterii economice, mai aproape de potențialul României.

Leave a Reply

Your email address will not be published.