Stiri BancareStiri Bancare
  • Prima pagina
  • Stiri de top
  • Analize
  • Interviuri
  • Opinii
  • Informații financiare
Reading: În comunicarea proactivă, România trebuie ancorată în perspective tangibile
Share
Notification Show More
Latest News
FOTO. BNR scrie istorie și lansează prima monedă colorată din România
Stiri de top
Premieră. Oradea este primul oraș din România care introduce plata biletelor de transport prin cod QR RoPay, cu sprijinul BCR
Stiri de top
Studiu ING. „Vocea lumii” și curajul de a fi tu însuți: jumătate dintre români au fost descurajați când au ales o meserie sau o afacere
Stiri de top
Alegerile personale și curajul de a nu asculta „gura lumii” atunci când vine vorba de bani. Valentin Tătaru explică de ce „Fac ce vreau!” poate deveni un act de curaj antreprenorial. ING lansează campania „Liber să tot fii”, pentru că așa cum spune Diana Mihai, „suntem un brand optimist”
Stiri de top
Raiffeisen Bank lansează docu-serialul „#TotCeNeUnește: Povești din Comunitate”, o serie despre oameni și cauze care schimbă România. Laura Mihăilă: ”Cred că adevărata valoare a unei comunități se măsoară în oamenii care aleg să fie acolo — să se implice, să asculte, să găsească soluții și să inspire”
Stiri de top
Aa
Stiri BancareStiri Bancare
Aa
  • Prima pagina
  • Stiri de top
  • Analize
  • Interviuri
  • Opinii
  • Informații financiare
Follow US
© BankingNews - Toate drepturile rezervate
Stiri Bancare > Blog > Opinii > În comunicarea proactivă, România trebuie ancorată în perspective tangibile
OpiniiOpinii si Interviuri

În comunicarea proactivă, România trebuie ancorată în perspective tangibile

Cornel Dinu
Last updated: 11/12/2018 14:32
Cornel Dinu 8 ani ago
Share
SHARE

A trecut aproape un deceniu de la debutul crizei. După opt ani de politică monetară relaxată la nivel mondial, viteza de creștere a investițiilor și a productivității nu a permis majorarea veniturilor pe cap de locuitor la un nivel satisfăcător. Economiile europene recuperează în ritm moderat. Perspectiva de recuperare durabilă poate fi afectată, mai ales că acum revenirea economiilor globale este în formă de „L”.

În parte, eficiența implementării reformelor este afectată de lipsa convergenței economice și de decalajele generate de barierele naționale. După criză s-a adăugat și creșterea protecționismului. Urmează perioda post easy money, fără a vorbi însă de momentul startului acesteia.

Revenirea economiilor la nivel mondial în formă de „L” este cauzată și de procesul de dezintermediere. În zona bancară am asistat la creșterea cerințelor de capital, noi reguli privind lichiditatea cu impact asupra maturității structurii de active, iar evaluarea riscului de credit este mult mai strânsă. Cu cât reglementarile generează costuri suplimentare sistemului bancar, cu atât tendința va fi de raționalizare a alocării de finanțare pe anumite zone. Capacitatea băncilor de a face față noilor cerințe în materie de necesar de capital, de lichiditate, de raportări conform noilor reguli este diferențiată, în condițiile în care toate acestea vin cu un cost. Vorbim de un cost pentru acționari în primă fază, dar acesta se transferă mai departe pe circuit către clienți și în final către economie. Răspunsul băncilor a venit prin reducerea mărimii bilanțurilor lor, în condițiile consolidării bazei de capital și prin reducerea activităților mai riscante în favoarea activităților de bază, mai puțin riscante. Stocul de credite bancare acordate companiilor non financiare europene  a scăzut cu 10% în criză, în timp ce producția de credite noi a scăzut cu 40%.

Dacă la nivel european numărul instituțiilor de credit s-a redus cu aproximativ 20% în criză, în România numărul băncilor s-a redus cu 14%, de la 43 la 37, în perioada 2008 -2016 și trendul este de reducere ca urmare a fuziunilor.

Pentru unele bănci europene, soluția vine din schimbarea modelului de business, inclusiv prin creșterea digitalizării.

Traversăm o perioadă în care cererea de credit este redusă, iar reglementările noi frânează reluarea procesului. Capitalul nu mai circulă cu viteza cu care eram obisnuiți înainte de criză, iar investițiile sunt sub potențial.  Perioada dobânzilor mici a acoperit anumite riscuri pe zona debitorilor, dar a și creat altele pentru cei care au ales să investească în active cu risc mai mare.

Pe perioada crizei și post criză, și în România am asistat la o comunicare antagonistă care nu a adus beneficii nici populației, nici băncilor și nici economiei în ansamblu. Intermedierea financiară, calculată ca pondere a creditului neguvernamental în PIB, s-a redus în criză cu un sfert, la 29%. Chiar dacă economisirea internă a crescut cu 60% în ultimii opt ani, transferul capitalului nu s-a mai produs la intensitatea de dinainte de criză. Și asta în condițiile în care sistemul bancar românesc este unul dintre cele mai bine capitalizate și cu cel mai ridicat nivel de lichiditate din Uniunea Europeană.

Intermedierea financiară asigură transferul capitalului dar și al riscului între debitori și deponenți. Dacă nu circulă, capitalul nu aduce valoare adăgată nici pentru cine îl deține, nici pentru cei care l-ar putea împrumuta și nici pentru economia României. Creditarea responsabilă trebuie asumată corespunzător, fiind cheia dezvoltării economice fiindcă antrenează pe orizontală întreaga economie.  De menționat că pe perioada crizei, România nu a fost nevoită să sprijine din bani publici sectorul bancar.

Morala acestor evoluții este că ar trebui să ne preocupe, inclusiv pe zona de legiferare, soluționarea problemelor persoanelor care întâmpină dificultăți reale prin acțiuni reactive cum ar fi restructurările pe care le aplică băncile încă de la debutul crizei, dar și proactive prin creșterea nivelului de educație financiară.

Asociația Română a Băncilor și-a propus să contribuie la creșterea gradului de educație financiară, stimulând creșterea gradului de bancarizare, la peste 70% în 2020 de la puțin peste 62% în 2014, și accesul la produsele bancare și beneficiile oferite de acest acces. Așa cum ați văzut, industria bancară este preocupată de recâștigarea încrederii, iar educația financiară este unul dintre pilonii pe care ne bazăm alături de o comunicare intensă și conduita în acest demers.

Ar trebui să acordăm o mai mare importanță comunicării, acțiunii în sine dar și rezultatului acesteia. Consider că ar trebui să apăsăm cu toții pe pedala proactivității în comunicare. Este nevoie de creșterea încrederii. România trebuie ancorată în perspective credibile, tangibile și constructive.

Reducerea decalajelor în perioada post easy money este o acțiune mult mai complexă care trebuie coordonată strategic.

S-a vorbit despre oportunitatea de ancorare a României în două obiective majore: aderarea României la Organizaţia pentru Cooperare şi Dezvoltare Economică și intrarea României în zona euro. Implementarea angajamentelor permite reducerea decalajelor și creșterea PIB per capita, adică creșterea bunăstării economice. În România, PIB/capita exprimat în puterea de cumpărare standard a ajuns la 59% din media UE în 2016, față de 49% în 2008. România trebuie să-și cadențeze pașii pentru recuperarea decalajelor în raport cu Uniunea Europeană. Ponderea persoanelor expuse riscului sărăciei sau excluziunii sociale în România este de 37,4% din populația totală, față de 23,7% în UE, la nivelul anului 2015.

Instituțiile de credit au o contribuție substanțială la creșterea economică și la reducerea excluziunii sociale și financiare și în acest moment dispunem de toate resursele pentru a îndeplini acest mandat de finanțator.

Creșterea competitivității României implică reforme structurale în condițiile în care contextul internațional este în continuare incert. Este nevoie de planificare strategică sistematică, fiind prevăzută astfel și o predictibilitate necesară pe zona legislativă, atât pentru statul român, cât și pentru investitori.

Acest comentariu semnat de Gabriela Folcuț, Președinte Comisia de Comunicare Asociația Română a Băncilor, a apărut în Numărul 2 al Revistei BankingNews.

You Might Also Like

Raiffeisen Bank aderă la RoPay: plăți instant doar cu numărul de telefon, direct din Smart Mobile

Timișorenii, nota 7,58 la testul „Siguranța Online”: doar 5% pot recunoaște un site fals, dar peste 90% știu să evite phishing-ul

Salt Bank a implementat RoPay. Clienții pot trimite și primi bani instant, inclusiv între bănci diferite, folosind doar numărul de telefon

10 ani de CSALB: de la neîncredere la mii de negocieri reușite și milioane de euro în beneficiul consumatorilor

BNR, MEC, ARB, IBR și FGDB au organizat 28 de Ateliere de educație financiară pentru profesori la nivel național

TAGGED: Asociatia Romana a Bancilor, ARB, Gabriela Folcut
Cornel Dinu 03/10/2017
Share this Article
Facebook Whatsapp Whatsapp LinkedIn Email Copy Link Print
By Cornel Dinu
Follow:
Project Manager & Editor al publicaţiei online www.BankingNews.ro. Are o experienţă vastă, de peste 20 de ani, în domeniul mass-media. A ocupat, de-a lungul timpului, rolul de editor şi/sau funcţii de conducere în cadrul redacţiilor unor ziare şi reviste, precum "Cronica Română", "România Liberă", "Curierul Naţional", "Independent", "Agenda Construcţiilor" etc. Se simte bine în mediul virtual, unde a dezvoltat numeroase proiecte, fiind fondator sau co-fondator al www.ghiseulbancar.ro, www.banisiafaceri.ro, www.bankingjobs.ro şi www.cafeneauabancara.ro.
Previous Article Indicele Robor atinge pragul de 1,8%. Ionuţ Mişa, ministrul Finanţelor, a avut o discuţie cu conducerea executivă a BNR
Next Article Profesorul Adrian Mitroi, ASE, răspunde la întrebarea dilemă: Ce e mai rău: să crească dobânzile sau cursul de schimb?
- Publicitate -
Ad image
- Publicitate -
Ad image
Ad image
Ad image
Ad image

Alte articole

Raiffeisen Bank aderă la RoPay: plăți instant doar cu numărul de telefon, direct din Smart Mobile

6 zile ago

Timișorenii, nota 7,58 la testul „Siguranța Online”: doar 5% pot recunoaște un site fals, dar peste 90% știu să evite phishing-ul

o săptămână ago

Salt Bank a implementat RoPay. Clienții pot trimite și primi bani instant, inclusiv între bănci diferite, folosind doar numărul de telefon

o lună ago

10 ani de CSALB: de la neîncredere la mii de negocieri reușite și milioane de euro în beneficiul consumatorilor

o lună ago

Primul proiect online de jurnalism financiar-bancar din România.

Ne găsiți și pe

© BankingNews - Toate drepturile rezervate

  • Despre BankingNews
  • Contact
  • Publicitate
Folosim cookies pentru a va oferi o experienta cat mai placuta pe site-ul bankingnews.ro. Mai multe detalii despre politica noastra referitoare la protectia datelor cu caracter personal puteti vedea aici: GDPR - Politica de Confidentialitate Setari CookieAccepta
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Întotdeauna activate
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SALVEAZĂ ȘI ACCEPTĂ

Removed from reading list

Undo
Welcome Back!

Sign in to your account

Lost your password?