Nevenca Doca, Banca Transilvania: ”Sunt arii de activitate unde greu găsești specialiști, cum ar fi zona analizei de risc”

Nevenca Doca, Banca Transilvania: ”Sunt arii de activitate unde greu găsești specialiști, cum ar fi zona analizei de risc”

Pregătirea cu care tinerii finanțiști vin din facultate este ca o bază de pornire pentru șefii echipelor de recrutare din bănci. „E ca fundația unei case şi este important să o existe o structură solidă. Ce facem noi, este să construim în continuare, prin training on the job”, spune Nevenca Doca, Directorul Executiv de Resurse Umane al Băncii Transilvania, într-un interviu publicat în Numărul 2 al Revistei BankingNews.

Background-ul de cunoștințe este însă doar un ingredient al unui candidat bun. Foarte mult contează abilitățile de relaționare, dorința de a reuși și capacitatea de învățare rapidă, în această ordine. Asta deoarece, potrivit Nevencăi Doca, „este mai greu să schimbi atitudini decât să transmiți cunoștințe”.

Directorul de Resurse Umane al BT a vorbit și despre segmentele de business pentru care băncile găsesc mai greu specialiști, dar și despre faza de consolidare prin care trece sistemul bancar și ce se întrevede pentru viitor.

Într-o serie de interviuri cu cei mai importanți șefi de HR din băncile românești, publicate în cadrul Numărului 2 al Revistei BankingNews, aflăm cum abordează aceștia criza de personal și ce caută la un potențial angajat. Astăzi vă prezentam materialul integral care-l are în centrul atenției pe Directorul Executiv de Resurse Umane din cadrul Băncii Transilvania, Nevenca Doca.

– Ce calități profesionale trebuie să aibă angajatul ideal din sistemul bancar?
– În plus față de integritate, angajatul ideal din sistemul bancar, în prezent şi în viitorul apropiat, trebuie să fie foarte adaptabil, capabil şi doritor să învețe noile tehnologii. Totodată, trebuie să învețe să ofere clienților băncii o experiență utilă, plăcută şi relevantă pentru ei. Și, ca în orice alt domeniu, pasiunea şi experiența fac diferența.

– Iar când vine vorba de abilități personale, pe ce anume pune accent Banca Transilvania  la evaluarea unui potențial angajat?
– Ceea ce căutam în special la viitorii noştri colegi sunt abilitățile de relaționare, determinarea, dorința de a reuşi, de a se dezvolta şi capacitatea de învățare rapidă. Din experiență, putem spune că este mai greu să schimbi atitudini decât să transmiți cunoştinte. De aceea, la nivel de entry level, cel puțin, selectăm acei candidați în care vedem compatibilitate cu cultura organizațională a BT. Spiritul antreprenorial este o altă trasătură pe care o apreciem. Face parte din ADN-ul băncii noastre.

– Cum a evoluat politica de resurse umane în ultimii zece ani, dacă luăm în calcul procesul de restructurare al băncilor, în perioada de criză, dar și noile provocări?
– Banca noastră a crescut atât organic în toți aceşti ani, dar şi prin achiziția Volksbank România. Politicile de resurse umane s-au schimbat însă, pentru a fi în acord cu reglementările locale şi europene. S-au schimbat și datorită interesului nostru de a atrage şi păstra la BT colegi care să se poată adapta schimbărilor numeroase, unele disruptive şi care să susțină în continuare promisiunea BT către clienții săi.

– Au băncile încă nevoie de restructurare pe zona de resurse umane sau au trecut în faza de expansiune?
– În România, sistemul bancar este în faza de consolidare. În urma fuziunilor şi achizițiilor din ultimii ani, precum şi a celor care vor mai avea loc, estimăm o contractare a sistemului bancar din România, după care este posibilă o expansiune. Cred că va fi o expansiune selectivă şi inteligentă, din dorința băncilor de a ajunge la diferite nişe de clienți.

– În prezent, se poate vorbi despre un deficit pe piața forței de muncă, în banking? Care sunt segmentele de business unde există cel mai mare deficit și cum surmontați acest impas?
– Nu cred este vorba de un deficit, dar putem vorbi despre arii de activitate în care specialiştii sunt mai greu de găsit. Mă refer aici mai ales la posturile de specialişti în domeniul analizei de risc, finanțărilor structurate, analişti de business, manageri de produs şi de portofoliu. Pe lângă atragerea talentelor, avem însă programele de banking trainee prin care dezvoltăm o „sursă” de specialişti în aceste domenii.

– Aveți în plan o campanie de recrutare în viitorul apropiat? Dacă da, ce departamente ale activității ar viza această campanie?
– Tocmai am încheiat o campanie mai mare de recrutare de analişti de risc de credit, urmând ca în perioada următoare să ne ocupăm de selecția pentru posturi în domeniul IT-ului.

– Cursurile de internship pot fi la rândul lor o sursă de noi angajați. Ce cursuri derulează Banca Transilvania? Credeți că pregătirea din facultate îi ajută pe studenți să se acomodeze în mediul bancar?
– E o întrebare frumoasă pentru că, la Banca Transilvania, credem mult în tineri şi că este important să ne implicăm în dezvoltarea lor. Proiectele de internship organizate de noi anual în toată țara, dar mai ales în Cluj-Napoca şi în Bucureşti, ne-au permis să tragem două concluzii importante: a acorda încredere şi a oferi know-how sunt lucrurile esențiale de care tinerii au nevoie. Anul trecut, de exemplu, am derulat un program de intership la Cluj-Napoca, care a durat 2 luni şi în cadrul căruia studenții şi masteranzii au interacționat cu mentorii din BT, inclusiv cu CEO-ul nostru, Ömer Tetik. Apoi au avut diverse activități în agențiile şi sucursalele băncii, pentru a înțelege nevoile clienților noştri, iar o parte din ei au continuat cu un stagiu de încă 3 luni în Centrala băncii, pentru a vedea şi fluxurile de lucru, din spatele ghişeelor. Ei bine, o treime din aceşti studenți ne sunt acum colegi, iar cu ceilalți ținem legătura pentru oportunitățile viitoare de angajare. În Bucureşti avem în derulare programul Corporate Banking Trainee, prin intermediul căruia peste 20 de tineri, selectați din peste 800 de aplicații, au contact zi de zi cu ce înseamnă pentru BT clienții – companii, atât din punct de vedere comercial, cât şi backoffice: analiză, risc, administrare etc. Pregătirea cu care vin din facultate îi ajută pe tineri să aibă o bază de pornire. E ca fundația unei case şi este important să existe o structură solidă. Ce facem noi, este să construim în continuare, prin training on the job, implicarea mentorilor şi prin programe de asimilare a cunoştințelor tehnice necesare, prin intermediul unor platforme digitale care se potrivesc cu stilul lor de învățare.

– La ce date de contact pot trimite cv-uri cei interesați să lucreze în cadrul băncii?
– Aşteptăm aplicațiile candidaților pe adresa: recrutare@btrl.ro și îi încurajăm să urmărească posturile vacante pe care le postăm pe pagina Cariere de pe siteul băncii, în social-media şi pe platformele de recrutare specializate. Îi așteptăm să facă parte din echipa noastră!

Analiza integrală privind piața muncii din domeniul bancar poate fi citită în Numărul 2 al Revistei BankingNews. Asumată ca un exercițiu jurnalistic de elită prin conținut, concept și înfățișare, util pentru cititori, Revista BankingNews va avea o apariție trimestrială, fiind distribuită pe bază de abonament și printr-un program de marketing direct. Edițiile din acest an vor fi disponibile în lunile Martie 2017, Iunie 2017, Septembrie 2017 și Decembrie 2017. Comenzile de abonamente se pot realiza pe e-mail la abonamente@bankingnews.ro sau completând formularul disponibil la www.bankingnews.ro/abonamente (CLICK AICI). Pentru detalii, ne puteți contacta la telefon 0770.997.921.

Leave a Reply

Your email address will not be published.