ANPC solicita bancilor solutii concrete pentru clientii cu credite in franci elvetieni, pentru ca, desi la nivel declarativ acestea se arata deschise negocierilor cu clientii, au venit doar cu cateva cazuri rezolvate, a declarat, miercuri, presedintele institutiei, Marius Dunca, citat de Agerpres.

“La nivel declarativ, bancile spun ca sunt deschise, spun: ‘Consumatorii nu vin la noi, nu vin sa discute’. Si, iata ca i-am pus la aceeasi masa. Vreau sa vad cu ce solutii concrete vin bancile, ca pana acum doar si-au batut joc. Am chemat si inainte bancile la negociere in institutie, au promis ca vin cu cele mai bune solutii pe care le au pentru toti consumatorii care sufera din cauza cresterii cursului, dar pana acum nu au venit cu nicio solutie. Au fost doar cateva cazuri pe care le putem numara pe degetele unei maini (…) Vreau sa vad solutiile, pentru ca pana acum si-au batut joc!”, a explicat Dunca.

El a mentionat ca se astepta ca bancile sa fie dispuse la discutii, pentru ca povara trebuie impartita intre consumatori si banci.

Contractul/actul aditional poate fi studiat acasa

Consumatorii reclama ca nu au fost informati suficient la momentul semnarii contractelor de credit sau le-a fost pusa la dispozitie o documentatie stufoasa, greu de inteles pentru un consumator fara cunostinte in domeniu financiar.

Dunca a indemnat clientii care nu detin cunostinte economico-financiare si intampina probleme la banca sa se adreseze Autoritatii. In acest sens, presedintele ANPC a tinut sa precizeze ca bancile sunt obligate sa puna la dispozitia clientilor, atunci cand semneaza un contract sau un act aditional, acel act pentru studiu, acasa.

“Operatorul financiar bancar este obligat prin lege sa puna la dispozitia consumatorului contractul inainte, nu ma duc si-l semnez acolo. Am voie sa solicit contractul si sa-l duc la un profesionist. Sa nu ne ducem să-l semnam, este dreptul nostru in calitate de consumator.”

Intrebat cum se poate proceda in cazul in care banca refuza acest demers, Dunca a indemnat clientii sa meraga la ANPC si sa depuna plangere impotriva institutiei care l-a abuzat.

ANPC a primit 240 de plangeri de la clientii cu credite in franci. Majoritatea contin clauze abuzive

ANPC a anuntat ca va intocmi, zilnic, cate un proces verbal de constatare a clauzelor abuzive in contractele de creditare, aceste procese verbale urmand sa fie transmise instantei, a mai spus presedintele institutiei. El a precizat ca, de la izbucnirea crizei creditelor in franci, la ANPC au fost depuse 240 de reclamatii de la clienti cu credite majoritar ipotecare si nevoi personale cu ipoteca, din care au fost analizate circa 180 si s-a constatat existenta unor clauze abuzive.

“In fiecare zi intocmim un proces verbal pe care il inaintam instantei, plus sanctiuni contraventionale pentru fiecare banca in parte. Daca isi doresc procese, o sa stam doar in procese. Daca nu inteleg situatia clientilor, iarasi o sa stam doar in procese”, a spus Dunca.

Printre abuzurile bancilor constatate de ANPC in urma sesizarilor se numara modificarea marjei de dobanda, bancile profitand de necunoasterea consumatorilor, comisioane de penalizare aplicate la intregul credit, nu doar la ratele restante, comision ilegal de risc, comision de administrare aplicat ca procent din suma intregului credit, precum si comisioane de rambursare in avans diferite de procentele prevazute de lege (0% pentru creditele cu dobanda variabila si maximum 1% pentru creditele cu dobanda fixa — n. r.).

Procesele initiate de ANPC impotriva a 23 de banci

Presedintele ANPC a mai spus ca institutia a trimis, deja, in instanta 23 de procese verbale pe clauze abuzive, iar altele urmeaza sa fie trimise incepand de saptamana urmatoare.

“Avem patru procese verbale doar pentru un operator bancar, cu infractiuni, pe care le vom inainta instantei”, a precizat Dunca.

In cazul in care ANPC castiga procesul cu banca pe o clauza abuziva, banca respectiva este obligata, conform legii, sa elimine respectiva clauza din toate contractele de credit similare si sa ramburseze sumele percepute clientilor de la inceputul creditului pana la eliminare. insa, primele procese incepute pe astfel de spete dateaza din anul 2012 si nu s-a ajuns, inca, la o solutie definitiva.

Din 2 Aprilie, clientii cu credite in franci incearca o negociere cu bancile

Pentru prima data ANPC a inteles care ii este rolul: aparator al clientilor! Pana la data declaratiei, ANPC nu s-a impus ca un reprezentant al clientilor lipsisit de informatii si ajutor.

ANPC anunta ca va participa, in calitate “avocat al tututor clientilor”, la negocierile dintre clientii cu credite in franci elvetieni si banci, anuntate pentru luna aprilie.

Grupul Clientilor cu Credite in CHF a initiat acest demers, cu ajutorul AURSF si ANPC iar Autoritatea a anuntat acest demers luni, in cadrul unei conferinte de presa, cand bancile nu erau inca instiintate de acest demers.

 

Publicatia online www.bankingnews.ro este cea mai completa sursa de informatii financiar-bancare, fiind structurata pe doua componente distincte, ambele avand acelasi rol: informarea exacta a publicului larg cu privire la produsele si serviciile financiar-bancare disponibile pe piata romaneasca de profil.

Leave a Reply

  • (not be published)