ANPC propune noi reglemantari

Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor doreşte reglementarea printr-un act normativ a informării suplimentare a consumatorilor, anterior accesării unui credit bancar, conform unui comunicat al autorităţii.

Vicepreşedintele ANPC, Sebastian Hotca, a avut zilele acestea o întâlnire cu reprezentanţii Asociaţiei Române a Băncilor (ARB) şi ai Asociaţiei Societăţilor Financiare din România – ALB, pentru a găsi soluţii comune care să vină în sprijinul consumatorilor care accesează credite în România.

Chestionar pentru cunoștințe minime

“Printre subiectele abordate, la propunerea ANPC, s-a aflat necesitatea implementării, la nivel real, a educaţiei financiare, anterior accesării unui credit bancar, de către un consumator persoană fizică, prin completarea unui chestionar care să releve cunoştinţele minime ale acestuia referitoare la noţiunile inserate în contract şi, mai ales, a riscurilor la care se expune, în situaţia întârzierilor la rambursarea creditului”, se menţionează în comunicat.

De asemenea, s-a subliniat faptul că este foarte important ca această etapă să prevadă şi obligaţia analizării de către bancă a bonităţii consumatorului, pe toată perioada derulării creditului, luând în considerare elementele obiective care pot interveni în viaţa unei persoane: creşterea cheltuielilor prin naşterea unuia sau mai mulţi copii, scăderea capacităţii de muncă drept urmare a înaintării în vârstă şi altele.

IFN-urile vor detalia riscurile și semnificațiile IRCC

“În cazul IFN-urilor, este necesară, tot prin act normativ, detalierea condiţiilor de rambursare şi a riscurilor la care se expune consumatorul în situaţia imposibilităţii de plată. De asemenea, extrem de importantă este şi explicarea, la momentul încheierii contractului de credit a semnificaţiei indicilor ROBOR şi IRCC şi a modalităţii prin care evoluţia acestora poate afecta nivelul ratelor aflate în derulare”, consideră reprezentanţii ANPC.

ANPC cere transparență cu privire la Legea Insolvenţei persoanelor fizice

Un alt subiect al întâlnirii l-a constituit necesitatea transparenţei totale, din partea instituţiilor de credit, şi a informării reale a consumatorilor cu privire la posibilitatea accesării procedurii insolvenţei persoanelor fizice, în situaţia în care aceştia ajung în incapacitate de plată, fapt care creează un beneficiu în sarcina consumatorilor. Conform procedurii insolvenţei, aceştia sunt protejaţi, pe o perioadă de 5 ani, în care se derulează planul de rambursare, respectiv sunt suspendate toate procedurile de executare silită, în acest interval de timp, existând şi posibilitatea prelungirii cu încă un an a perioadei.

“Pentru a informa corect şi complet consumatorii, şi instrumentele financiare, nu foarte simplu de înţeles pentru toată lumea, trebuie explicate în mod cât mai clar şi detaliat, astfel încât să fim siguri că accesarea unui credit, pe o perioadă îndelungată, se realizează în cunoştinţă de cauză, în special din perspectiva obligaţiilor pe care şi le asumă consumatorii. Consider că informarea pe aceste teme trebuie să fie o prioritate, astfel încât să fie eliminate situaţiile dificile în care pot ajunge cetăţenii, pe durata rambursării creditului”, a declarat Sebastian Hotca, vicepreşedintele ANPC.

ARB și ALB fac campanii de educație financiară. ANPC spune că este insuficient

Reprezentanţii mediului financiar au subliniat că şi în prezent băncile realizează campanii de educaţie financiară, însă vicepreşedintele autorităţii a precizat că ANPC consideră aceasta o măsură insuficientă, care nu şi-a atins scopul, fapt demonstrat de numărul însemnat de reclamaţii având ca obiect situaţiile descrise anterior.

“În cel mai scurt timp, discuţiile vor continua pentru a se concretiza, de comun acord propunerea de act normativ care să prevadă toate aceste aspect, în beneficiul tuturor, atât al consumatorilor cât şi al instituţiilor care derulează activitatea de creditare”, se mai menţionează în comunicat.

Editor BankingNews

Editor al publicaţiei online www.bankingnews.ro. A participat activ nu numai în managementul şi dezvoltarea proiectului, ci a adoptat şi o implicare directă în activitatea editorială, fiind atrasă de munca redacţională. A descoperit pasiunea pentru jurnalism atunci când a făcut parte din echipa care a lansat portalul www.ghiseulbancar.ro. Așa că îşi asumă rolul de editor, alcătuind, de cele mai multe ori, materiale de analiză.

Leave a Reply

  • (not be published)