APS, cea mai mare companie de administrare a creanțelor la nivel local și management al investițiilor, este pe care să achiziționeze de pe piața locală două portofolii mari de creanțe corporate, a spus astăzi în cadrul unei conferințe Victor Angelescu, director regional pentru regiunea Europei Centrale și de Sud-Est în cadrul APS Holding.

Portofoliile sunt în valoare de 200 și 500 de milioane de euro, iar tranzacțiile ar putea fi încheiate până la finele anului, a mai precizat acesta. Vanzatorii vor fi cel mai probabil banci grecesti.

Băncile cu capital elen de pe piața locală sunt Alpha Bank, Bancpost, Banca Românească și Piraues Bank.

Compania APS România a demarat activitatea pe piața locală în 2007, iar la finalul lui 2016, gestiona 41 de portofolii de împrumuturi neperformante, totalizând un număr de peste 550.000 de creanțe. Valoarea nominală a creditelor administrate depășea, la finalul anului trecut, 3,4 miliarde de euro, în creștere cu aproape 70% comparativ cu 2015.

Potrivit estimărilor managerului APS, piața de creanțe ce vor fi vândute de bănci în acest an ar putea urca la circa 1,5  -2 miliarde de euro.

„În ultimii cinci ani cred că am colaborat cu fiecare bancă locală din top 15 pentru achiziția de portofolii de NPL (non performant loans), iar potrivit estimării noastre circa 70 – 80% din creditele neperformante scoase la vânzare au fost achiziționate de noi”, a mai spus Angelescu.

Circa 85% din portofoliul de NPL de circa 3,4 miliarde de euro administrat de APS este pe segmentul corporate.

De asemenea, APS, care are deja în portofoliu două IFN-uri, ar fi interesată de cumpărarea unei bănci locale și, potrivit managerului companiei, ar avea buget pentru o achiziția oricărei bănci din afara topului trei bancar.

Creditele neperformante vor reîncepe să crească

„Rata de neperformante cred că va crește din nou în 2-3 ani, după ce va ajunge la un nivel de 6-7%. Nu cred că România poate avea un sistem bancar cu o rată a neperformantelor de 2-3% ci mai degrabă tinde spre o medie de 10%”, a mai spus Angelescu.

Acesta a explicat că scăderea puternică a ratei neperformantelor din ultimii ani s-a produs ca urmare a vânzării de portofolii de neperformante.

Potrivit acestuia, costul portofoliilor a crescut mult în ultimul timp, iar dacă în 2009 se putea face achiziții de credite fără garanții la sub 10% din valoare, acum prețul a urcat la circa 40%.

Managerul APS a precizat că în ultimii trei ani compania nu a cumpărat creanțe retail. În opinia acestuia, 2017 ar putea fi ultimul an în care vor mai exista tranzacții mari de portofolii de credite neperformante, iar de la anul este de așteptat ca valoarea să scadă, spre 100-200 de milioane de euro per tranzacție.

Achiziția de portofolii de NPL se face cu ajutorul fondurilor de investiții, partenerii tradiționali ai companiei fiind IFC sau Deutsche Bank.

Creștere cu 35% a afacerilor

Compania oferă de asemenea servicii de management al activelor companiilor, de la restructurare, la valorificarea proprietăților imobiliare, implicîndu-se în eficientizarea companiilor. De asemenea, APS administrează activele imobiliare ale companiilor, de la analiza colateralelor, la evaluarea și vânzarea imobilelor.

O altă parte a activității companiei o constituie serviciile de recuperare a debitelor, atât de la persoane fizice, cât și de la persoane juridice. Compania are un call-center în care lucrează 52 din cei peste 300 de angajați pe care îi are în prezent și cinci birouri în țară, în București, Iași, Timișoara, Constanța și Cluj-Napoca.

„În ultimii ani am schimbat direcția companiei, către administrarea activelor și consultanță pentru investiții, și intenționăm să continuăm această tranziție și pe viitor”, a spus la rândul său Robert Machidon, driector general al APS România.

În 2016, afacerile companiei au crescut cu 35% în 2016, până la 14,4 milioane de euro. Anul trecut APS a realizat un profit net de 4,9 milioane de euro.

Publicatia online www.bankingnews.ro este cea mai completa sursa de informatii financiar-bancare, fiind structurata pe doua componente distincte, ambele avand acelasi rol: informarea exacta a publicului larg cu privire la produsele si serviciile financiar-bancare disponibile pe piata romaneasca de profil.

Leave a Reply

  • (not be published)