Bancile s-au aliniat puterii clientilor de accesare a creditelor imobiliare si au reconsiderat nivelul avansurilor pe care le solicita in cazul acestora, potrivit Kiwi Finance. Imediat dupa intrarea in vigoare a Legii Darii in Plata, bancile au anuntat majorari semnificative ale avansurilor solicitate, de la 15- 20%, in medie, la niveluri incepand de la 25-30%, care au ajuns, in unele cazuri, chiar la 35 si 40%.

Pentru ca intr-un asemenea scurt interval nu se putea intampla si o crestere a nivelului veniturilor clientilor, s-a inregistrat primul efect vizibil si imediat: cererea clientilor s-a diminuat drastic, semnificativ si rapid. Pe de alta parte, dezvoltatorii care tocmai incepeau proiecte in primavara acestui an, au preferat sa le puna in asteptare, observand scaderea numarului de tranzactii pe fondul noii legi intrate in vigoare.

De “beneficiile” legii au beneficiat undeva pana la a zecea parte din estimarile initiale privind numarul de clienti care ar avea realmente nevoie si ar accesa legea pentru a-si rezolva situatia in care nu mai poate rambursa creditul ipotecar. In schimb, majoritatea celor care se pregateau sa se imprumute, au renuntat, din lipsa de fonduri.

Dupa o vara si o toamna destul de nesigure privind evolutia creditarii, din momentul in care bancile si-au dat seama ca noile niveluri ale avansurilor cerute nu sunt accesibile masei de potentiali clienti, luna septembrie a adus revenirea la norma, odata cu anuntul bancilor ca au stabilit avansuri diferentiate, in functie de anumite criterii. Majoritatea bancilor si-au stabilit un nivel (in medie) de 20-25% al avansurilor solicitate la credite, ceea ce a determinat o usoara crestere a creditarii pe segmentul imprumuturilor garantate cu ipoteca.

Pe de alta parte, intrarea in vigoare a OUG 52/2016, a pus o mai buna ordine in creditarea garantata, astfel ca cererea de credite ipotecare se afla, la sfarsit de octombrie, pe un trend crescator, conform datelor BNR, potrivit analizei Kiwi Finance

Publicatia online www.bankingnews.ro este cea mai completa sursa de informatii financiar-bancare, fiind structurata pe doua componente distincte, ambele avand acelasi rol: informarea exacta a publicului larg cu privire la produsele si serviciile financiar-bancare disponibile pe piata romaneasca de profil.

Leave a Reply

  • (not be published)