O “negociere” cu o miza de sute de milioane de euro, ce privea banci si clienti, a luat sfarsit. Deocamdata! Textele din Codul de Procedura Civila, ce  pareau sa duca schimbarea in favoarea clientilor a sute de mii si chiar milioane de contracte de imprumut, se suspenda.  FMI a venit, a punctat, a amanat! Seful delegatiei FMI a dat Guvernului un mesaj cat se poate de clar: mai trageti de timp. Au trecut 24 de ore de la mesajul sefului FMI si Guvernul a reactionat. A amanat ieri, prin ordonanta de urgenta cele doua texte din legea 193/2000.

Atentie:  Noul Cod de procedura civila intra in vigoare pe 1 februarie, fara articolul referitor la abuzul din contracte.

Clientii, mereu neprotejati

Clientii care au intentat procese institutiilor de credit, pe motivul unor clauze abuzive, trebuie sa mai astepte pana cand legea ii va ajuta sa-si castige banii pierduti. Si asta pentru ca articolul din Codul de procedura civila care ofera posibilitatea ANPC sau asociatiilor de protectie a consumatorilor sa denunte in instanta clauzele abuzive si sa le elimine din toate contractele de prestari servicii, inclusiv credite bancare, a fost amanat de Guvern pana la 1 iulie.

Bancile au insistat in repetate randuri pentru eliminarea acestei prevederi din Cod si se pare ca au castig de cauza. Bancherii isi estimau pierderile la peste 600 de milioane de euro.

[quote_left]NOU: “Topul bancilor dupa reteaua de ATM-uri si POS-uri in 2012” – o analiza prezentata in exclusivitate de BankingNews despre numarul de ATM-uri si POS-uri din portofoliul a 20 banci autohtone. Pentru informatii unicat CLICK AICI![/quote_left]Ce contine Scrisoarea

In scrisoarea de intentie, Guvernul se angajeaza sa nu adopte niciun fel de masura care sa “afecteze disciplina debitorilor”, precum initiativele legislative privind legea insolventei personale sau sa amendeze OU 50/2010 privind contractele de credit pentru consumatori. “In acest sens, vom initia un studiu de impact si consultare publica cu toti jucatorii relevanti privind aplicarea Codului de procedura civila, in special in ceea ce priveste provizioanele pentru clauze abuzile din contracte de credit, inainte de promulgare”, este promsiunea Guvernului catre FMI.

Cum arata cel mai frecvent abuz, intalnit in contractele de credit

Potrivit Casei de Avocatura Coltuc, majoritatea contractelor detin un comision de risc sau administrare. Practic, printr-un comision de risc/administrare, introdus in mod abuziv, clientii ajung sa plateasca anual aproape 4% din valoarea creditului, sustin avocatii.

Pariu!
In momentul de fata in instante sunt peste 3.000 de procese impotriva bancilor. Rata de castig este de 75% in favoarea clientilor. Insa aceste abuzuri dovedite de instante, nu par a conta. Cum nu vor conta nici in adoptarea legii propuse de un deputat PSD: amanarea executarii silite cu 2 ani. Pe acelasi principiu: “in Romania nu se poate”!, va  “functiona” si votarea  aceastei legi, ce va ajunge… la cos!

Textele din legea 193 sunt obligatii ale Romaniei rezultate din Directiva 13/93

Avocatul Gheorghe Piperea, cel mai implicat in aceste procese, deja a reactionat pe pagina personala de Facebook: “Cele doua texte din legea 193/2000 care permit un tip de class action in materie de clauze abuzive s-au aminat pina in 1 iulie. Ordonanta de urgenta… Se presupune ca aceste texte vor fi dezbatute public si ca se vor face studii de impact in aceasta perioada. Am o prima tema de dezbatere : textele respective sunt obligatii ale Romaniei rezultate din Directiva actiunilor in incetare din 2009. Admisibilitatea si reglementarea actiunilor colective pentru protectia consumatorilor contra clauzelor abuzive sunt inscrise in art. 7 din Directiva 13/93 precum si in mai multe decizii ale CJUE. Una dintre tarile care au fost sanctionate de CJUE pentru omisiunea de a implementa aceste actiuni colective este Italia. Din 2004, Italia are actiuni colective in legislatia sa … ” puncteaza avocatul, ce promite sa revina cu alte detalii.

Publicatia online www.bankingnews.ro este cea mai completa sursa de informatii financiar-bancare, fiind structurata pe doua componente distincte, ambele avand acelasi rol: informarea exacta a publicului larg cu privire la produsele si serviciile financiar-bancare disponibile pe piata romaneasca de profil.

Leave a Reply

  • (not be published)