Litigiul dintre o consumatoare din București și banca la care avea un credit de nevoi personale în lei s-a stins amiabil în doar 9 zile. Este vorba despre o doamnă de 69 de ani care a depus o cerere la sediul Centrului de Soluționare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar, prin care a solicitat eliminarea unui comision de administrare aplicat la soldul creditului și recuperarea sumelor plătite pe acest comision în ultimii 3 ani.

În urma procedurii SAL cu soluție propusă,conciliatorul CSALB a obținut eliminarea comisionului din contractul de credit și plata unor despăgubiri în valoare de 3.200 de lei, sumă cu care a fost achitat creditul în avans (consumatoarea mai avea de plătit rate lunare încă un an și jumătate).

Soluționarea acestui dosar a fost cea mai rapidă de până acum. Precedentele recorduri au fost înregistrateîn lunile iulie și august 2016. În 17 zile, litigiul dintre o consumatoare din Botoșani și banca la care avea un credit s-a stins amiabil. Schimbul de documente și informații a fost doar pe e-mail și la telefon, deci clienta nu a fost nevoită să vină la București. În acest caz, rata lunară i-a scăzut cu aproape 100 de euro (de la 330 la 234 de euro), comisionul de administrare a fost eliminat din contractul de credit, iar consumatoarea din Botoșani a primit și 800 de euro despăgubire de la bancă.

În alt caz, în 21 de zile, unui domn din Bucureștii-a fost eliminat comisionul de administrare aplicat la soldul creditului și a primit înapoi o parte din banii plătiți pe acest comision, bani cu care și-a achitat ulterior tot creditul în avans.

Până acum, aproape 40 de consumatori au reușit, prin intermediul CSALB, să-și rezolve amiabil și favorabil litigiile cu băncile și IFN-urile cu care aveau o relație contractuală. Dintre acestia, niciun consumator nu a contestat până acum soluția propusă de conciliator. Deciziile aufost pronunțate, în medie, între 30 – 40 de zile, fața de termenul maximal de 90 de zile. În acest moment sunt 275 decereri trimise de consumatori, aflate în diverse stadii de analiză sau soluționare. De reținut este faptul că procedurile SAL sunt GRATUITE pentru consumatori.

“La Centrul de Soluționare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar vin din ce în ce mai multe solicitări de rezolvare amiabilă a diferendelor apărute în contractele în CHF. Ne așteptam la acest trend și suntem pregătiți din punct de vedere logistic să le facem față. Sper ca și consumatorii și comercianții să aibă maturitatea să se așeze, în sfârșit, la masa negocierilor prin intermediul unui conciliator CSALB. După tot ce s-a întâmplat în ultimii ani, cred că băncile vor fi dispuse să ajungă la o înțelegere, având în față perspectiva preluării câtorva mii de apartamente în contul datoriilor. De asemena, după constatarea impreviziunii în cazul dării în plată, băncile ar putea găsi alternative mai avantajoase pentru clienți, poate chiar reducerea soldului. Centrul de Soluționare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar ar putea avea un rol important în renegocierea contractelor și în găsirea unei soluții care să fie acceptată atât de clienți, cât și de bănci”, a declarat președintele CSALB, Alexandru Păunescu.

Cele mai frecvente solicitări adresate de consumatori sunt legate de comisioanele aplicate la soldul creditului, de dobânzile considerate de consumatori ca fiind mărite în mod abuziv sau mult peste nivelul actual, de clauze calificate de către consumatori ca fiind abuzive, de aplicarea unor dobânzi penalizatoare, de restituirea sumei ce a rezultat din majorarea marjei dobânzilorsau dinreducerea marjei și înghețarea cursului valutar la data încheierii contractului de credit (în CHF).
Despre CSALB
Centrul de Solutionarea Alternativa a Litigiilor din Domeniul Bancar este o entitate juridică autonomă, neguvernamentală, apolitică, fără scop lucrativ, de interes public, cu personalitate juridică, înființată în baza Ordonanței Guvernului nr.38/2015, privind soluționarea alternativă a litigiilor dintre consumatori și comercianți, ce transpune la nivel național Directiva 2013/11/UE, privind soluționarea alternativă a litigiilor în materie de consum și de modificare a Regulamentului (CE) nr. 2006/2004 și a Directivei 2009/22/CE.

Editor BankingNews

Editor al publicaţiei online www.bankingnews.ro. A participat activ nu numai în managementul şi dezvoltarea proiectului, ci a adoptat şi o implicare directă în activitatea editorială, fiind atrasă de munca redacţională. A descoperit pasiunea pentru jurnalism atunci când a făcut parte din echipa care a lansat portalul www.ghiseulbancar.ro. Așa că îşi asumă rolul de editor, alcătuind, de cele mai multe ori, materiale de analiză.

Leave a Reply

  • (not be published)