La nivel european 40% din locuințe sunt finanțate prin credit ipotecar, în România procentul fiind de doar 0,9%. În 2009 a intrat în piață creditul Prima casă care a canibalizat creditul ipotecar. Creditele Prima casă prezintă avantajul unui avans de numai 5%, ceea ce este extrem de puțin, dacă ținem cont că populația s-ar putea să fie supraîndatorată, dacă normele prudențiale nu au fost definite destul de strict, a spus astăzi Ionuț Dumitru, economist șef al Raiffeisen Bank, în cadrul unei coferințe realizate de băncile pentru locuințe.

În opinia acestuia, programul Prima casă nu își mai dovedește utilitatea, în special ținând cont că suntem într-o perioadă de boom economic. „Nu văd care mai e rostul programului Prima casă. Cred că ar trebui să facă loc produselor dedicate creditării ipotecare, cum sunt cele de economisire creditare. Un avans mai mare este benefic, deoarece învață debitorii să economisească, ceea poate fi extrem de util pentru investițiile personale pe care și le-au planificat”, a spus Ionuț Dumitru.

Ionuț Dumitru recomandă prudență celor care vor să ia un credit ipotecar, precizând că: „Orice investitor trebuie să se gândească la o marjă de siguranță, în cazul creșterii dobânzilor, mai ales când avem un aport propriu de numai 5% cum este cel pentru creditul Prima casă.”

Raportat la nivelul de dezvoltare al României, potențialul de creștere a creditelor ipotecare este mare, este de părere economistul.

„Chiar și la nivelul nostru de dezvoltare economică avem spațiu de creștere în ce privește creditul ipotecar, dar e nevoie de asumarea unei perioade de economisire prealabilă”, susține economistul șef al Raiffeisen Bank.

Potrivit unui studiu prezentat de acesta, ponderea creditului ipotecar în PIB este în România de doar 7,9%, în timp ce în Polonia este de circa 20%, în Franța de 40%, iar în Danemarca de circa 100%.

Publicatia online www.bankingnews.ro este cea mai completa sursa de informatii financiar-bancare, fiind structurata pe doua componente distincte, ambele avand acelasi rol: informarea exacta a publicului larg cu privire la produsele si serviciile financiar-bancare disponibile pe piata romaneasca de profil.

Leave a Reply

  • (not be published)