Încrederea în economisirea pe termen mai lung și viziunea asupra unui buget pus de-o parte începe să devină normalitate pentru români, însă mai este mult loc de creștere, apreciază Mihaela Dicu, Manager Dezvoltare Produse Retail la Patria Bank, în cadrul unei opinii formulate pentru publicația online www.bankingnews.ro. În opinia sa, deși depozitele sunt garantate de Fondul de Garantare a Depozitelor în Sistemul Bancar din România, educația financiară este încă la un nivel scăzut. ”Se fac eforturi la nivelul fiecărei bănci precum și la nivelul asociațiilor profesionale pentru a crește acest grad al educației financiare”, subliniază oficialul Patria Bank. Totuși, populația este mult mai educată financiar decât înainte de criza financiară, acum, remarcându-se din ce în ce mai mulți români care se gândesc la un plan de economisire.

Anul 2019 a fost unul bun din punct de vedere al economisirii. ”Cu ajutorul campaniilor derulate pentru produse cu oferte foarte bune (spre exemplu: 3.75 dobândă pentru 15 luni și premii în bani, bonus special pentru “bani noi”, cum spunem noi, pentru achiziționarea de noi clienți) am atras noi clienți și contracte suplimentare pentru produsele de economisire disponibile la Patria Bank. Piața de depozite are un ritm anual de creștere de aproximativ 10%, iar noi depășim acest trend în rețeaua existentă a băncii”, ne-a menționat Mihaela Dicu.

Clienții instituției de credit au preferat anul trecut în proporție mai mare să își facă depozite la unitățile bancare. În același timp însă, evoluția depozitelor deschise online a fost destul de bună și managerul Patria Bank estimează că ponderea acestui tip de depozite în totalul produselor de economisire va crește. ”În 2019 am recompensat cu bonus de dobândă economiile realizate on-line și continuăm și în 2020 această abordare, deoarece ne dorim creșterea utilizării acestui canal. În plus, noua Platformă de internet și mobile banking Patria ONLINE este foarte prietenoasă și vine în întâmpinarea celor care vor să economisească fără să mai treacă pe la unitate. Ne așteptăm ca 2020 ponderea depozitelor online să crească și numărul clienților care aleg acest tip de economisire să fie din ce în ce mai mare”, ne-a precizat bancherul.

Profilul clienților este puțin diferit, în funcție de produs, însă din punct de vedere al volumului, deponenții cei mai activi sunt cei peste 45 de ani. ”Dacă ne uităm la suma depusă, o să avem surpriza să remarcăm că tinerii între 18 și 29 de ani au făcut depozite individuale cu sume mai mari decât cei mai în vârstă. În ceea ce privește genul, putem spune că lucrurile sunt echilibrate, procentajul fiind doar ușor înclinat în favoarea doamnelor”, ne-a punctat Mihaela Dicu.

Preferințele deponenților sunt împărțite între lei și euro. Leul este de departe moneda preferată a clienților Patria Bank, procentul fiind aproape dublu față de cel al depozitelor în euro. Depozitele în dolari sunt slab reprezentate, se bucură de puțin interes din partea clienților. În ceea ce privește maturitatea medie, banca beneficiază de o economisire pe termen mediu. Perioadele preferate rămân (în ordinea alegerilor clienților): 12 luni, 6 luni și 3 luni.

”Clienții nu se gândesc la termene mai mari și preferă varianta “aici și acum”. Costurile legate de depozit sunt 0, iar oferta este flexibilă cu perioadă de scadență ce poate fi personalizată. Probabil aceste lucruri oferă siguranță clienților noști și libertatea să își planifice economiile cum vor ei”, ne-a evidențiat Mihaela Dicu. Pentru 2020 Patria Bank intenționeză să dezvolte portofoliul de produse cu o componentă de investiție, prin alăturarea produsului Patria Invest emis de Patria Asset Management, compania specializată în administrare de fonduri de investiții din grup. Pe lângă diversificarea portofoliului de produse de economisire, în felul acesta banca intervine și în zona de educație în domeniu.

”Ne dorim ca produsele de investiție să crească si clienții noștri să vadă oportunitatea de creștere a economiilor prin noi metode, mai ales că randamentul fondurilor gestionate de noi este unul foarte bun. De exemplu, în 2019 Patria Invest (produs mix economisire – investiție) a adus un câștig mediu de 5,75%, iar prin Patria Global (produs de investiție) câștigul investitorilor a fost de 8,02% la un an”, a conchis Mihaela Dicu.

Editor BankingNews

Project Manager & Editor al publicaţiei online www.BankingNews.ro. Are o experienţă vastă, de peste 20 de ani, în domeniul mass-media. A ocupat, de-a lungul timpului, rolul de editor şi/sau funcţii de conducere în cadrul redacţiilor unor ziare şi reviste, precum "Cronica Română", "România Liberă", "Curierul Naţional", "Independent", "Agenda Construcţiilor" etc. Se simte bine în mediul virtual, unde a dezvoltat numeroase proiecte, fiind fondator sau co-fondator al www.ghiseulbancar.ro, www.banisiafaceri.ro, www.bankingjobs.ro şi www.cafeneauabancara.ro.

Leave a Reply

  • (not be published)