Dupa o perioada crancena pentru BRD din toate punctele de vedere, cu pierderi masive, credite neperformante si scandaluri publice privind acordarea cu asurinta a unor imprumuturi colosale catre persoane publice, BRD incepe sa simta ca situatia se amelioreaza. Rezultatele financiare de pe primul semestru din acest an arata o imbunatatire consistenta a principalilor indicatori. Va prezentam in continuare comunicatul de presa remis de BRD.

COMUNICAT DE PRESA

Principalii indicatori financiari ai BRD-Groupe Société Générale la 30 iunie 2015 la nivel consolidat, daca nu se precizeaza altfel, in conformitate cu Standardele Internationale de Raportare Financiara (IFRS):

* Crestere substantiala a profitului net, la 270 milioane lei pe semestrul I 2015, in comparatie cu 128 milioane lei pe semestrul I 2014, datorita imbunatatirii sustinute a costului riscului si strictei monitorizari a cheltuielilor operationale
* Venit net bancar in scadere fata de anul trecut din cauza dobanzilor scazute (-5,0% fata de semestrul I 2014), dar in urcare cu 2,4% fata de trimestrul anterior datorita cresterii marjei nete de dobanda si a veniturilor din comisioane
* Scadere importanta a costului riscului (-46% fata de semestrul I 2014)
* Rata creditelor neperformante pe un trend descrescator (18,8% la 30 iunie 2015 de la 23,4% la 30 iunie 2014 la nivelul Bancii) ca urmare a operatiunilor de stergere si de vanzare de creante depreciate
* Imbunatatirea ratei de acoperire a creditelor neperformante cu provizioane IFRS (72,9% la 30 iunie 2015 fata de 71,2% la 30 iunie 2014 la nivelul Bancii)
* Indicator de solvabilitate ridicat: 16,3% la 30 iunie 2015 fata de 16,6% la 30 iunie 2014 (la nivelul Bancii)
* Evolutie dinamica a creditelor noi acordate persoanelor fizice (mai mare cu 18% fata de perioada ianuarie – iunie 2014) beneficiind de cererea in crestere de credite pentru locuinte

Soldul creditelor brute la nivelul sistemului bancar romanesc a scazut la finele lunii iunie 2015 fata de finele lunii iunie 2014 (-0,6%*) ca urmare a diminuarii stocului de credite pentru companii. Pe segmentul persoanelor fizice, volumul creditelor de consum denominate in RON a inceput sa dea semne de ameliorare, creditele pentru locuinte pastrandu-si totodata trendul pozitiv. Fata de sfarsitul lui 2014, soldul creditelor brute a consemnat un avans de 2,2%*, inregistrandu-se evolutii favorabile pe ambele segmente. Atat economiile persoanelor fizice cat si ale companiilor au inregistrat cresteri fata de 30 iunie 2014, astfel ca soldul total al depozitelor a urcat cu 7,3%*.

Soldul creditelor nete acordate de Grupul BRD a ajuns la nivelul de 27,0 miliarde RON, in scadere cu 2,5%* fata de aceeasi perioada a anului trecut pe fondul scaderii portofoliului de credite pentru IMM, insa a inregistrat un avans de 1,1%* fata de 31 decembrie 2014 beneficiind in continuare de cresterea portofoliului de credite acordate persoanelor fizice si a celui de mari clienti corporativi.

Creditele nete acordate persoanelor fizice au ajuns la 17,0 miliarde RON, in urcare cu 2,6%* fata de 30 iunie 2014 si cu 2,4%*  fata de 31 decembrie 2014. Cresterea a fost sustinuta in principal de avansul stocului de credite pentru locuinte. Volumul creditelor pentru locuinte nou-acordate in cursul perioadei ianuarie – iunie 2015 s-a majorat substantial la circa 0,8 miliarde RON (+78% fata de prima jumatate a anului 2014), ca urmare a pozitiei de top a BRD in cadrul programului Prima Casa (valoarea creditelor noi Prima Casa a reprezentat 76% din totalul creditelor noi pentru locuinte) si interesului in crestere pentru credite imobiliare standard. Volumul creditelor noi acordate persoanelor fizice a fost de 2,4 miliarde RON in primele sase luni din 2015, in crestere cu 18% fata de perioada similara a anului trecut.

Soldul creditelor nete acordate categoriei de mari clienti corporativi a inregistrat o crestere de 6,6%* fata de 31 decembrie 2014, si de 2,8% fata de 30 iunie 2014, fiind o dovada a pozitiei importante a BRD pe acest segment foarte competitiv.

Depozitele Grupului BRD au crescut cu 9,5%* fata de 30 iunie 2014 si cu 4,9%* fata de 31 decembrie 2014, ajungand la 37,7 miliarde RON ca urmare a unei bune activitati de atragere de economii de la clientii retail si non-retail. Depozitele populatiei au inregistrat un avans peste cel al pietei, beneficiind in special de cresterea sustinuta a conturilor curente (+23,6% an/an). Baza importanta de depozite, reprezentand 89,4% din totalul datoriilor, alaturi de un indicator credite nete/depozite solid (de 71,6% la 30 iunie 2015, -2,9 puncte procentuale fata de 31 decembrie 2014 si -8,7 puncte procentuale fata de 30 iunie 2014) asigura o autonomie financiara crescuta.

Venitul net bancar a inregistrat o scadere de 5,0% fata de semestrul I 2014, ajungand la 1.226 milioane RON, marja neta scazand prin efectul nefavorabil de rata de dobanda. Anularea sau reducerea unor comisioane pe segmentul retail precum si veniturile mai mici din angajamentele extrabilantiere ale Bancii s-au tradus     printr-un declin de 3,4% al veniturilor din comisioane. Cu toate acestea, Grupul BRD a inregistrat venituri mai mari din servicii de banca la distanta (internet si telefon mobil), servicii de custodie si depozitare, administrarea activelor, credite sindicalizate si operatiuni cu numerar.

Cheltuielile operationale s-au diminuat cu 1,3% la 633 milioane RON fata de perioada similara a anului trecut. Au fost inregistrate in continuare economii in ceea ce priveste cheltuielile imobiliare, de comunicare si de consultanta, datorita bunei gestiuni a costurilor. Indicatorul cost/venit a fost de 51,6%.

BRD a continuat sa isi imbunatateasca profilul de risc. A redus rata creditelor neperformante (NPL) de la 23,4% la 30 iunie 2014 la 18,8% la 30 iunie 2015, la nivelul Bancii, ca urmare a operatiunilor de stergere si de vanzare de creante neperformante. in acelasi timp, s-a marit gradul de acoperire a creditelor neperformante cu provizioane IFRS de la 71,2% la 30 iunie 2014 la 72,9% la 30 iunie 2015. Costul net al riscului a scazut cu 46,2% la nivelul Grupului, fata de perioada similara a anului trecut, inregistrandu-se evolutii favorabile pe ambele segmente (persoane fizice si companii).

Indicatorul de solvabilitate al BRD, de 16,3% la nivel individual (conform Basel III) la 30 iunie 2015, este mult peste cerintele de reglementare, fiind comparabil cu nivelul de 16,6% inregistrat la 30 iunie 2014.

“Rezultatele robuste inregistrate in primul semestru din 2015 constituie rasplata politicii active de gestionare a riscurilor si a eforturilor de reducere a costurilor, si ofera inca o data dovada soliditatii modelului de banca universala implementat de Grupul BRD. Totodata, activitatea de creditare incepe sa dea semne pozitive, avand in vedere imbunatatirea sustinuta a volumului de credite nou-acordate persoanelor fizice si marilor clienti corporativi, si cresterea fata de trimestrul anterior a veniturilor bancare din activitatea de baza”, a declarat Philippe Lhotte, CEO al BRD.

Raportul asupra rezultatelor financiare ale Grupului BRD aferent semestrului I 2015  este disponibil pentru public si investitori pe site-ul web al bancii: www.brd.ro, incepand cu ora 09:00. Copii ale documentelor vor putea fi obtinute, la cerere, gratuit la sediul central al BRD – Groupe Société Générale, situat in Bulevardul Ion Mihalache nr. 1-7, sector 1, Bucuresti.

Editor BankingNews

Project Manager & Editor al publicaţiei online www.BankingNews.ro. Are o experienţă vastă, de peste 20 de ani, în domeniul mass-media. A ocupat, de-a lungul timpului, rolul de editor şi/sau funcţii de conducere în cadrul redacţiilor unor ziare şi reviste, precum "Cronica Română", "România Liberă", "Curierul Naţional", "Independent", "Agenda Construcţiilor" etc. Se simte bine în mediul virtual, unde a dezvoltat numeroase proiecte, fiind fondator sau co-fondator al www.ghiseulbancar.ro, www.banisiafaceri.ro, www.bankingjobs.ro şi www.cafeneauabancara.ro.

Leave a Reply

  • (not be published)