Băncile au fost destul de zgârcite în a oferi detalii privind lansările pe care le-ar putea face în 2017. Declarațiile de final de an ale managerilor au lăsat însă de înțeles că se simte nevoia de dezvoltare într-o zonă sau alta, prin urmare ar trebui lărgită oferta.

Pe de altă parte, legislația și procesatorii de plăți creează posibilitatea de a lansa noi tehnologii și, cu siguranță, creditorii nu vor aștepta mult pentru a le implementa.

Lider în inovație va fi, cel mai probabil, și în 2017, sectorul tranzacțiilor online, cu instrumentele specifice, fie că vorbim de carduri, de mobile banking sau de internet banking. Canalele digitale vor fi tot mai utilizate atât din dorința de a crește vânzările, cât și pentru a scădea costurile. Însă și din zona creditelor ar putea veni noutăți interesante cum ar fi lansarea, în premieră, a împrumuturilor acordate 100% online.

Noi carduri pe piață

Planurile BCR, cea mai mare bancă de la noi, au fost detaliate sumar la final de 2016 de vicepreședintele retail al băncii, Dana Demetrian. Într-un context mai larg, în care aceasta a vorbit atât despre nevoia de a extinde nivelul de bancarizare în mediul rural dar și despre dezvoltarea sistemelor integrate de plăți, Dana Demetrian a detaliat și câteva din planurile concrete ale băncii.

Unul este acela de a continua fidelizarea clienților prin servicii nebancare. În context, banca va lansa produsul City-card, care oferă discounturi la diverși comercianți, și în București, de data aceasta oferta nefiind adresată doar tinerilor. 2016 a fost anul în care BCR a implementat sistemul de acces prin carduri contactless în toate stațiile de metrou. Dana Demetrian a vorbit despre posibilitatea de a crea sisteme similare în locurile de divertisment sau chiar în sistemul sanitar. Vom vedea aceste noi servicii în 2017? Rămâne de văzut.

Tot de carduri ar putea fi legată și una din ambițiile BRD, al doilea creditor ca mărime de pe piața locală. Anul trecut, banca a lansat un card de credit care permitea, în premieră, plata în rate oriunde în lume. Gheorghe Marinel, directorul retail al băncii, declara atunci că, deși este o bancă de top, BRD deține doar 2% din piața plasticelor de credit. Ținta ar fi de a ajunge la o cotă care corespunde mărimii băncii. Cum până acum BRD a fost unul din inovatorii de pe piața cardurilor, ne putem aștepta ca viitoarele produse să vină cu noutăți interesante.

Digitalizare, cuvântul de ordine

În ideea de a scădea costurile, dar și de a îmbunătăți relația cu clienții și procesele intrabancare, mai multe bănci au anunțat că vor pune accentul pe digitalizare.

Astfel, Omer Tetik, șeful Băncii Transilvania, declara recent pentru publicația online www.BankingNews.ro că „vizează în 2017 transformarea instituției de credit prin digitalizare pentru o experiență cât mai bună pentru clienții și angajații săi, ceea ce înseamnă un pas înainte privind eficiența operațională, transparență, costuri mai mici, produse și servicii accesibile”.

Despre planuri de digitalizare a serviciilor bancare a vorbit și șeful Piraeus Bank, Cătălin Pârvu, care a menționat că banca se va adresa și în 2017 retailului și IMM-urilor cu cifră de afaceri sub cinci milioane de euro. Pârvu a subliniat că digitalizarea va implica scăderea substanțială a costurilor. „Zona identificată ca având potențial a fost zona serviciilor bancare, zona de analiză credite sau popriri, unde se poate trece la digitalizare. Tocmai de aceea, banca a investit deja un milion de euro în acest proces de digitalizare și automatizare, proces care va fi continuat și în 2017”, declara, recent, Cătălin Pârvu.

De asemenea, președintele Raiffeisen Bank, Steven van Groningen, declara de curând pentru www.BankingNews.ro că în 2017 „este previzibilă o utilizare mai intensă a canalelor electronice și a cardurilor. 2017 poate fi anul în care putem avea o creștere semnificativă de credite, o creștere susținută a cardurilor de credit originate prin mediul online”. Astfel, în 2017 am putea vedea că tot mai multe bănci creează pentru clienți posibilitatea de a deschide online depozite sau de a își procura și utiliza online alte produse și servicii.

Credite 100% online

Vicepreședinte BCR, Dana Demetrian, a vorbit și despre creșterea, în 2017, a vânzărilor de credite de nevoi personale, cu ajutorul a noi canale de distribuție. În context, aceasta a reamintit că, deocamdată nu există posibilitatea de a acorda credite exclusiv online. Odată creată această oportunitate viteza de vânzare ar crește. Anul acesta ar putea fi definitivate și reglementările care ar permite acordarea acestor credite.

Între altele, pentru a putea verifica veniturile clientului la ANAF este acum nevoie de acordul scris al acestuia. Or, pentru un credit 100% online ar fi necesar un acord electronic. „Există acel protocol cu ANAF care funcţionează de doi ani de zile. Acest sistem a simplificat deja procesul de creditare, dar dorim să facem un pas în plus şi să permitem şi acordul electronic al clientului pentru consultarea acestor date la ANAF. Discuţiile vor continua”, declara anul trecut Rodica Tuchilă, director şi coordonator al grupului de lucru pe digitalizare din cadrul Asociației Române a Băncilor. Dacă toate condițiile vor fi întrunite, 2017 ar putea marca și apariția primului credit acordat 100% online.

Plata cu mobilul la comercianți

La fel de importante ca anunțurile băncilor sunt însă cele ale procesatorior care introduc noi și noi tehnologii ce, cu siguranță, vor fi adoptate de creditori. Astfel, la începutul anului s-au făcut primii pași care vor permite plata la comercianți cu ajutorul telefonului mobil. RomCard şi Mastercard au finalizat integrarea portofelului digital în platforma Masterpass. Deocamdată a fost lansată aplicația web a portofelului electronic, urmând să fie lansată și aplicația mobil pentru iOS și Android.

Cum se va face efectiv plata?  Prin apropierea mobilului de acceptatorul de plată, în toate magazinele care acceptă plăți contactless. Gabriel Ghiţă, Head of New Business CEE, Mastercard Europe, declara recent pentru Mediafax că plata cu mobilul va fi lansată în prima parte a acestui an. Tot atunci, utilizatorii de telefoane mobile vor putea să transfere bani între ei doar introducând numărul cardului.

Identificarea prin selfie

O altă aplicație ce ar putea fi curând implementată de bănci este identificarea prin fotografia personală. Din 2015, românii au posibilitatea de a accesa serviciul de Internet Banking prin identificare cu amprentă. 2017 ar putea aduce ceva în plus: identificarea cu ajutorul unui selfie. Este vorba despre o tehnologie care a început să fie testată în 2015 în SUA şi Olanda, iar în 2016 a fost implementată şi în alte 12 state din Europa, iar din 2017 va fi lansată la nivel global.

Practic, indentificarea se face prin intermediul unei aplicaţii pe telefonul mobil, prin care utilizatorul îşi creează un cont iniţial, se înregistrează, iar ulterior, când este într-o pagina de plată şi trebuie sa o autorizeze, va apăsa butonul de „identity check”. Un „popup” va apărea pe ecranul telefonului mobil, iar utilizatorul va activa aplicaţia respectivă, deschizând camera foto.

Publicatia online www.bankingnews.ro este cea mai completa sursa de informatii financiar-bancare, fiind structurata pe doua componente distincte, ambele avand acelasi rol: informarea exacta a publicului larg cu privire la produsele si serviciile financiar-bancare disponibile pe piata romaneasca de profil.

Leave a Reply

  • (not be published)