Raportul controalelor făcute de către Autoritatea Naţională Pentru Protecţia Consumatorilor la bănci a fost publicat miercuri seară,  la solicitarea expresă a premierului Mihai Tudose, exprimată în şedinţa de Guvern. Cele 108 pagini aduc în actualitate rezultatele unor controale desfășurate de Protecția Consumatorilor la instituțiile de credit pe parcursul a aproape 2 ani, multe din informațiile furnizate făcând deja obiectul unor comunicate de presă remise în trecut. Chiar dacă inițial indica destinatarului (cel mai probabil Primul Ministrul României) numele tuturor băncilor sancționate, în versiunea raportului prezentat pe site-ul autorității, denumirile instituțiilor de credit sunt șterse.

Documentul ANPC promovează inițial acțiunea tematică desfășurată de autoritatea statului în perioada
27.11.2015 – 31.03.2016, prin care a fost verificată respectarea prevederilor legale privind protecția consumatorilor la încheierea contractelor de credit de consum, cu sau fără ipotecă, de către societățile bancare.
În urma acestui control tematic, au fost încheiate 249 de Procese Verbale de Constatare a Contravenției, cu amenzi în valoare totală de 1.743.000 de lei și au fost restituite consumatorilor sume în valoare de 1.097.773,31 de lei, 112.161,29 de Euro, 361.828,78 de CHF și 361,13 de USD. Totodată, au fost instrumentate la nivel național 10.476 de reclamații.

Referindu-se la activitatea anului curent, ANPC evidențiază că, în perioada 08.05.2017 – 16.06.2017, s-a desfășurat o acțiune tematică națională de verificare a respectării prevederilor legale privind protecția consumatorilor la încheierea contractelor de credit, cu sau fără ipotecă, de către instituțiile financiar nebancare (IFN), încheiate în intervalul 01.02.2017 – 05.05.2017.

”În cadrul operațiunii au fost verificate 40 de instituții financiare nebancare. Pentru abaterile constatate s-au aplicat sancțiuni contravenționale, în valoare totală de 337.000 de lei; s-au dispus măsuri de  remediere  a deficientelor constatate în termen de 15, respectiv 30 de zile; masuri de aducere la conformitate cu prevederile legale a contractelor în termen de 15, respectiv 30 de zile; măsuri de încetare a practicilor comerciale incorecte; măsuri de restituire a sumelor încasate fără temei legal în termen de 15 zile; măsuri de corectare a oricăror neconformități cu prevederile legale constatate în termen de 15 zile, precum și măsuri de suspendare a derulării campaniilor publicitare până la intrarea în legalitate”, se arată în Raportul ANPC.

Practic, Protecția Consumatorilor a dat curs în acest an unui număr de 6.137 reclamații instrumentate la nivel național. De asemenea, la nivelul structurii centrale, au fost încheiate 57 de Procese Verbale de Constatare a Contravenției, cu amenzi în valoare totală de 489.000 de lei și au fost restituite, până în prezent, consumatorilor sume în valoare de 489.155,73 de lei, 20.082,93 de Euro, 13.724,76 de CHF și 252,23 de USD, urmare a acțiunilor ANPC în cercetarea reclamațiilor.

Pe de altă parte, în perioada 2016 – 2017, au fost emise 9 Ordine în baza prevederilor Legii nr. 363/2007 privind practicile comerciale incorecte, respectiv în  baza  OUG  nr.  50/2010  privind contractele  de  credit pentru consumatori prin care s-a dispus încetarea practicilor comerciale incorecte, respectiv aducerea la conformitate cu prevederile legale ale contractelor.

Totodată, în perioada 2016 – 2017, ANPC a înaintat în instanță, în baza Legii nr. 193/2000 privind clauzele abuzive din contractele încheiate între profesioniști și consumatori, un număr de 46 de acțiuni împotriva instituțiilor de credit. Hotărârea instanței se va aplica tuturor contractelor de același tip încheiate de respectiva instituție de credit.

 

Editor BankingNews

Editor al publicaţiei online www.bankingnews.ro. A participat activ nu numai în managementul şi dezvoltarea proiectului, ci a adoptat şi o implicare directă în activitatea editorială, fiind atrasă de munca redacţională. A descoperit pasiunea pentru jurnalism atunci când a făcut parte din echipa care a lansat portalul www.ghiseulbancar.ro. Așa că îşi asumă rolul de editor, alcătuind, de cele mai multe ori, materiale de analiză.

Leave a Reply

  • (not be published)