România este bancarizată în jurul a 60%, iar nevoia de creștere a bancarizării a gospodăriilor și afacerilor nu se întâmplă, ceea ce înseamnă că în zona de sus nu există un transfer de avere dinspre indicatorii macro către populație și firme, a spus astăzi Sergiu Manea, CEO al Băncii Comerciale Române, în cadrul conferinței „Potențialul României de la capitalul de încredere la prosperitate”.

„România are capacitate să creeze potențial. Integrarea în UE a condus la creșterea veniturilor populației. Ar fi bine să ne uităm la lucrurile pe care le putem produce. Este nevoie de un mediu de lucru mult mai bun pentru zona urbană. Creșterea României e o referință în orice tip de stat, la nivel macro, în ultimii cinci ani, dar multă lume vorbește despre faptul că nu creăm potențial, ceea ce înseamnă că am rămas pe o structură a mediului de afaceri nemodificată”, a mai spus Manea.

Acesta a atras atenția că trebuie să se renunțe la naționalismul economic, și să fie încurajate capitalurile de orice apartenență care investesc în România.

„Vorbim de fabricat de România în loc să vorbim de fabricat în România. România are nevoie de un plan despre cum putem construi prosperitate printr-un sistem de legi clare. România nu are nevoie de naționalism economic izolaționst, patriotism economic înseamnă prosperitate.  Guvernanța naște încredere, încrederea potențial, potențialul caracter, iar caracterul destin”, susține șeful BCR.

În opinia sa, mediul de afaceri și populația se confruntă cu un deficit de încredere: „Educația financiară este un lucru extrem de important pentru că duce la înțelegerea fenomenului financiar. Oamenii cu care intru în contact îmi spun că România poate mai mult, dar toți se așteaptă ca unul din factori cum ar fi sectorul public sau politic să facă primul pas, ceea ce ne ține pe loc. Băncile se luptă pentru cei mai buni clienți la o intensitate pe care nu am mai văzut-o în ultimii zece ani, ceea ce înseamnă că cererea eligibilă nu a crescut. Gapul de capital rămâne în zona de 10-12 miliarde de euro. Antreprenorii cresc într-un mediu de afaceri atractiv, unde se creează oportunități. Ce e de făcut? România are nevoie de o infuzie masivă de capital de încredere”.

„Trebuie să ne asumăm că avem nevoie de un salt.  O putem lua de la zero pentru că reglementare și control nu înseamnă mii de legi necorelate , ci doar a ne gândi ce ne poate împinge spre eficiență și ce ne face viața mai ușoară. Am recuperat o parte din decalajul față de Europa de Vest, dar a livra prosperitate unui individ, mai mult decât convergența veniturilor, se poate face prin încredere”,  a subliniat Sergiu Manea.

Mariana Gheorghe, Petrom: Reducerea populației este principalul element de neîncredere

Oamenii de afaceri, când se uită la România văd o piață mare, ori populația a scăzut cu 3 milioane de locuitori în ultimii ani, iar cu acest trend alte două milioane ar putea dispărea, a spus Mariana Gheorghe, CEO Petrom, în cadrul aceleiași conferințe, subliniind că, pentru investitori, reducerea populației este principalul element de neîncredere.

„La Consiliul Investitorilor Străini am făcut un exercițiu legat de ce ne dorim să ie România în următorii ani. Răspunsul a fost că credem că România pate fi un jucător important în UE, o țară care este pe locul 16 în economia europeană, poate ajunge pe locul 10. Avem a șasea populație în Europa, deci deși obiectivul este ambițios, dar realizabil”, este de părere Mariana Gheorghe.

„Generația tânără a vazut că România poate crește cu 4-5% ca medie, iar acest parcurs poate continua, concentrându-ne pe trei factori: infrastructură modernă, capital uman și eficiență. Avem nevoie de infrastructură ca de pâine, toți oamenii de afaceri aderă la această prioritate. E vorba de infrastructura nu doar rutieră și maritimă, ci și cea digitală, agricolă”.

Pe de altă parte, un factor de progres ar putea fi creșterea eficienței energetice: „Este nevoie și de eficientizarea resurselor pe care le avem. Resursele sunt acolo, doar trebuie să le folosești mai bine și mai mult. Încă România consumă cu resursele sale energetice de 2,5 ori mai mult decât celelalte țări europene, ceea ce înseamnă că este mult loc de eficientizare. Dacă ne gândim la eficiența cheltuirii banilor publici, se pot elibera resurse pentru investiții și pentru creșterea prosperității.”

 

Publicatia online www.bankingnews.ro este cea mai completa sursa de informatii financiar-bancare, fiind structurata pe doua componente distincte, ambele avand acelasi rol: informarea exacta a publicului larg cu privire la produsele si serviciile financiar-bancare disponibile pe piata romaneasca de profil.

Leave a Reply

  • (not be published)