Aproape trei sferturi dintre investitorii din România (72%) nu au un plan de risc pe care să-l pună în aplicare în această perioadă cu răspândirea epidemiei de COVID-19, arată rezultatele barometrului Frames şi Factory 4.0.

Totodată, peste 70% dintre cele 300 de firme chestionate se aşteaptă la consecinţe economice negative, de la probleme de aprovizionare la creşteri de preţuri şi blocaj financiar.

“Epidemia de COVID-19 reprezintă un test fără precedent pentru economia românească, care este, în mare parte, nepregătită pentru o astfel de situaţie. Dincolo de faptul că epidemia a dus la închiderea a numeroase fabrici din China, răspândirea coronavirusului în Europa, în ţări precum Italia, unul dintre principalii noştri parteneri comerciali, este de natură să genereze blocaje semnificative pe lanţul economic”, susţin analiştii.

Potrivit barometrului Factory 4.0 & Frames, 72% dintre investitori au declarat că nu au un plan de risc pentru o asemenea situaţie, în timp ce doar 11% au afirmat că au dezvoltat un plan de continuitate al afacerii.

În ceea ce priveşte impactul asupra afacerilor, mai mult de jumătate (57%) dintre cei chestionaţi au afirmat că epidemia, în stadiul actual, afectează derularea afacerilor, dar că nu sunt impactate procesele importante.

De asemenea, 17% din totalul respondenţilor spun că efectele economice ale COVID-19 blochează procesele importante de business/producţie, în timp ce 9% au declarat că impactul este unul major. Pe de altă parte, 17% dintre oamenii de afaceri subliniază că epidemia nu le afectează afacerile, pentru moment.

Întrebaţi care sunt riscurile identificate în actuala situaţie, mulţi dintre investitori au semnalat problemele de aprovizionare, potenţialele creşteri de preţuri şi accentuarea blocajului financiar.

Rezultatele barometrului Factory 4.0 & Frames evidenţiază că, dintre firmele care deţin planuri de continuitate a business-ului în situaţii de risc, numai 27% au luat în calcul apariţia unei urgenţe medicale (epidemie/pandemie etc).

“Inexistenţa unor planuri coerente privind gestionarea unor situaţii de epidemie este confirmată şi de faptul că 61% dintre oamenii de afaceri chestionaţi au declarat că tratarea riscurilor sanitare este una necorespunzătoare. Chiar şi în cazul firmelor care deţin planuri pentru astfel de situaţii de risc, 89% dintre respondenţi au afirmat că nu au fost testate niciodată şi numai 2% au trecut printr-un astfel de experiment”, se menţionează în cercetare.

Experţii Frames sunt de părere că, în condiţiile în care măsurile de restricţie impuse de autorităţi (transport, evenimente etc.) tind să se înăsprească la nivel local şi internaţional, iar consumul la nivel mondial dă deja primele semne de scădere, firmele româneşti trebuie să îşi ia urgent măsuri de precauţie. Aceste măsuri vizează, în primul rând, asigurarea unei rezerve financiare care să le permită companiilor să facă faţă provocărilor din lanţul de plăţi. “Firmele româneşti trebuie, astfel, să îşi monitorizeze mai atent cheltuielile, să reducă durata medie de încasare a creanţelor, care să fie transpusă proporţional către scăderea termenelor de plată a furnizorilor. O altă măsură viabilă o reprezintă deblocarea banilor din active non-core business, precum terenuri, depozite, spaţii comerciale, autovehicule sau echipamente pentru funcţii secundare”, adaugă analiştii.

Barometrul realizat de compania de consultanţă Frames, la comanda Factory 4.0, a fost realizat în perioada 2 – 8 martie, prin chestionare online, telefonic şi e-mail, pe un eşantion reprezentativ de 300 de firme din diverse domenii de activitate, de la comerţ, la servicii financiare, agricultură, energie, confecţii, IT.

Profilul respondenţilor a fost reprezentat de către antreprenori, manageri de companii, middle şi top management, cu studii superioare, 68% bărbaţi şi 32% femei, cu o vârstă medie de 43 de ani.

Editor BankingNews

Editor al publicaţiei online www.bankingnews.ro. A participat activ nu numai în managementul şi dezvoltarea proiectului, ci a adoptat şi o implicare directă în activitatea editorială, fiind atrasă de munca redacţională. A descoperit pasiunea pentru jurnalism atunci când a făcut parte din echipa care a lansat portalul www.ghiseulbancar.ro. Așa că îşi asumă rolul de editor, alcătuind, de cele mai multe ori, materiale de analiză.

Leave a Reply

  • (not be published)