UniCredit Tiriac Bank a afisat un profit net la nivel individual de 202,9 milioane lei (46,2 milioane euro) in primul semestru din 2013, de peste 2,5 ori mai mare decat in primele sase luni din 2012. Evolutia financiara remarcabila este determinata de modelul de business sustenabil si de o buna  capacitate de generare a veniturilor.
Veniturile totale ale bancii au fost de 693,5 milioane lei (157,9 milioane euro) in primele sase luni ale anului, in crestere cu 17,3% fata de intervalul similar din 2012, in special datorita veniturilor mai mari din comisioane – generate de volume in crestere – si castigurilor din operatiunile de trading. In prima jumatate a anului, cheltuielile operationale au ajuns la 320,7 milioane lei (73 milioane euro), in crestere cu 2,5% fata de prima jumatate a anului 2012, rata de doua ori mai mica decat inflatia medie anuala (5,4%). Cresterea a fost determinata de costuri variabile de business si de deprecierea investitiilor de capital. Procesul de optimizare a costurilor  a continuat intr-un mod prudent, dar constant. Astfel, profitul operational brut a ajuns la 373 milioane lei, in crestere cu 34% fata de intervalul similar al anului precedent.

Provizioanele pentru credite s-au situat la 227,6 milioane lei (51,8 milioane euro), cu 73% peste nivelul de anul trecut, insa la un nivel relativ similar daca excludem schimbarile de metodologie de anul trecut. Costul anualizat al riscului pentru primul semestru este de 2,4%. Banca a eliberat pasive fiscale amanate, constituite ca urmare a conversiei la IFRS, in concordanta cu cerintele legale.

Rentabilitatea anualizata a capitalurilor proprii (ROE) s-a situat la 14,5% in primele sase luni din 2013, fata de 5,8% in prima jumatate din 2012, iar rentabilitatea activelor a fost de 1,6% fata de 0,6% anul trecut. Raportul intre costuri si venituri s-a imbunatatit, scazand cu aproape 7 puncte procentuale, pana la 46,2%, datorita veniturilor mai mari. Rata solvabilitatii s-a plasat la un nivel foarte bun, de 13,7% la finalul lui iunie 2013, oferind o baza solida pentru dezvoltarea in continuare a afacerilor, dar si o marja de siguranta pentru eventuale socuri neasteptate pe piete.

Acoperirea cu provizioane a portofoliului de credite este de 9,2%, contrabalansand toate riscurile identificate sau potentiale.

Activele bancii au atins 24,4 miliarde lei (5,5 miliarde euro) la finalul lui iunie 2013, in crestere cu 7,4% fata de 30 iunie 2012. La jumatatea acestui an, valoarea creditelor din bilant a fost de 17,1 miliarde lei (19,6 miliarde lei incluzand imprumuturile externalizate), nivel aproximativ constant fata de anul precedent (+0,7%), in conditiile in care cresterile s-au concentrat pe segmentul IMM-urilor* (+33%) si pe cel al companiilor de talie medie** (+9%). Vomulul consolidat al imprumuturilor UniCredit Tiriac Bank si UniCredit Consumer Financing a crescut cu 1,6% in intervalul iunie 2012 – iunie 2013, pana la 18 miliarde lei. Depozitele clientilor au ajuns la 12,9 miliarde lei, in crestere cu 10,3% comparativ cu 30 iunie 2012. Pe segmentul depozitelor constituite de catre clientii IMM, cresterea a fost de 27,4%, in timp ce cresterea pe segmentul companiilor de talie medie a fost de 18,2%.

Banca si-a diversificat cu succes baza de finantare, reducand dependenta de sursele externe. Raportul intre credite si depozite s-a imbunatatit semnificativ, pana la nivelul de 133% (127% daca luam in calcul si emisiunea de obligatiuni), cu 13 puncte procentuale sub nivelul din iunie 2012 (respectiv cu 18 puncte procentuale mai jos incluzand emisiunea de bonduri). UniCredit Tiriac Bank a emis in luna iunie obligatiuni in valoare de 550 milioane lei, cu maturitate de 5 ani, denominate in lei, fiind prima emisiune din istoria bancii si cea mai mare emisiune de obligatiuni corporative in lei realizata pe piata locala.

Totodata, sumele disbursate sau aprobate de institutiile financiare internationale pentru UniCredit Tiriac Bank au crescut de aproape 4 ori fata de finalul anului trecut. Toti indicatorii de lichiditate sunt in concordanta cu apetitul la risc asumat, cu obiectivele bancii si cu reglementarile din sectorul bancar.

Banca a incheiat jumatatea lui 2013 cu 188 de sucursale si aproximativ 2.800 de angajati, concentrandu-se in continuare pe profitabilitatea sucursalelor si eficienta organizationala.

“In ciuda cresterii PIB inregistrate la nivel statistic si a faptului ca sistemul bancar a revenit pe profit, factorii economici si de piata continua sa arate o situatie delicata la nivelul agentilor economici. Consumul ramane in mare parte modest, iar cererea de credite a continuat sa scada, in timp ce numarul falimentelor si creditelor neperformante a crescut. Cei mai multi dintre jucatorii din piata trec printr-un proces de restructurare. In acest context economic, UniCredit Tiriac Bank va continua sa isi consolideze pozitia pe piata, printr-o crestere consistenta si stabila a business-ului. Categoriile IMM si companii de talie medie vor ramane principalele segmente pe care ne vom axa pentru dezvoltare. Dupa achizitionarea portofoliului RBS, vom miza pe produse de nisa profitabile si rezonabile ca nivel al riscurilor pentru a creste si in zona de Retail. Activitatile de administrare a riscurilor si asigurarea unei bune calitati a portofoliului de finantari vor ramane prioritati pe agenda noastra », a spus Rasvan Radu, CEO al UniCredit Tiriac Bank.

La inceputul lui ianuarie 2013, banca a achizitionat pachetul majoritar de actiuni la UniCredit Consumer Financing, pastrand in acelasi timp 20% din actiunile UniCredit Leasing Corporation. Atat UniCredit Consumer Financing cat si UniCredit Leasing Corporation au inregistrat profit in prima jumatate a acestui an. Activele consolidate pro-forma ale UniCredit Tiriac Bank, UniCredit Leasing Corporation si UniCredit Consumer Financing s-au plasat la 27,7 miliarde lei (6,2 miliarde euro) la finalul lui iunie 2013, in timp ce profitul in primele sase luni al celor 3 entitati a fost de 206,9 milioane lei, in crestere cu 182%.

Editor BankingNews

Project Manager & Editor al publicaţiei online www.BankingNews.ro. Are o experienţă vastă, de peste 20 de ani, în domeniul mass-media. A ocupat, de-a lungul timpului, rolul de editor şi/sau funcţii de conducere în cadrul redacţiilor unor ziare şi reviste, precum "Cronica Română", "România Liberă", "Curierul Naţional", "Independent", "Agenda Construcţiilor" etc. Se simte bine în mediul virtual, unde a dezvoltat numeroase proiecte, fiind fondator sau co-fondator al www.ghiseulbancar.ro, www.banisiafaceri.ro, www.bankingjobs.ro şi www.cafeneauabancara.ro.

Leave a Reply

  • (not be published)