[dropcap]V[/dropcap]olksbank este cea mai vizibila institutie de credit atunci cand vine vorba de clienti nemultumiti si clauze abuzive in contractele de imprumut. Numeroasele procese intentate de romanii care s-au considerat inselati de banca austriaca pun pe jar oficialii Volksbank, care incearca prin diverse metode sa spele imaginea patata a institutiei si sa diminueze pierderile in bani care se prefigureaza.

Practic, banca este asaltata in ultima vreme de vesti proaste venite dinspre instantele judecatoresti din toata tara, acolo unde clientii castiga procese pe banda rulanta. Invariabil, sentintele nefavorabile vor lasa urme adanci in bilantul financiar al Volksbank, care este pusa in situatia de a renunta la unele comisioane si de a da inapoi clientilor banii incasati in contul acelor comisioane. Mai mult, in unele cazuri, Volksbank va trebui sa achite si daune unor clienti.

Speriati probabil de amploarea pe care o poate lua situatia, reprezentantii Volksbank au initiat o vasta campanie derulata in intreaga tara, prin care incearca sa convinga clientii care au castigat procesele sa semneze noi acte aditionale la contractele de credit. Strategia aplicata de Volksbank in cadrul acestor intrevederi pentru rezolvarea amiabila a conflictelor este similara pentru fiecare client, discutiile initiate de oficialii bancii respectand acelasi tipar.

”Pe scurt, Volksbank a trecut la intimidari, dupa cum puteti vedea si dumneavoastra din declaratiile clientilor. Sunt multe persoane care au castigat in instanta si in afara de faptul ca banca taraganeaza peste masura aplicarea sentintelor, mai nou ameninta cu scadenta anticipata. De curand am demarat un recensamant al irevocabilelor contra Volksbank si am trecut de 1.400 de asemenea sentinte. Mai avem cateva judete si vom trage linie si concluzii. Mentionez ca printre cele 1.400 avem si procese colective, deci numarul real al castigatorilor este mai mare”, ne-a declarat Beatrice Aldea, unul dintre primii membri ai grupului de clienti Volksbank constituit inca din 2009.

In replica, oficialii Volksbank spun despre aceasta situatie ca este vorba despre simple negocieri, care au fost dintotdeauna si care nu vizeaza doar clientii cu litigii. “Ne dorim sa avem o relatie buna cu fiecare client, prin urmare in permanenta cautam sa dezvoltam si sa oferim noi solutii prin care sa solutionam orice problema pe care clientul o intalneste sau orice divergenta dintre noi si el. In fond vorbim aici despre o relatie de lunga durata (peste 20 ani in cele mai multe cazuri) in care discutiile, renegocierile, divergentele si impacarile sunt ceva normal. Am tot spus de-a lungul timpului ca exista disponibilitate pentru negocieri personalizate. Nu s-a schimbat nimic. Aceste negocieri au loc cu mare parte dintre clienti, indiferent daca acestia sunt sau nu intr-un litigiu cu banca si in niciun caz nu se pune problema unor presiuni”, este pozitia oficiala a Volksbank transmisa publicatiei online www.bankingnews.ro.

Iata cateva dintre istorisirile clientilor aflati in litigiu cu Volksbank si care au participat la asemenea negocieri

”Ne-au chemat la negocieri si de fapt ne-au pus pe drumuri degeaba. Tot ce a facut domnul director a fost sa ne povesteasca cat de greu este pentru ele bancile, ce riscuri isi asuma ele, ce greu o duc si ca noi ar trebui sa intelegem si sa acceptam situatia. Sa uitam ce a fost, adica tot comisionul de risc pana acum si sa zicem asta e…! Si sa acceptam mai departe oferta lor idioata cu o scadere nesemnificativa a ratei. De vina este francul ca a crescut si fostii colegi care au abordat strategia asta de marketing, dar acum – sa stam linistiti – nu mai sunt in banca… Echipa e noua! Voi ati putea crede asa ceva?! Nici eu pana nu am trait chiar pe pielea mea! Bineinteles ca nu a lipsit celebra amenintare cu scadenta anticipata! Aceasta este bau-bau cu care sperie ei pe toti clientii care au indraznit sa dea banca in judecata.” – Violeta Cotoranu

”Vazand ca se apropie termenul cand va veni solutia instantei, Volksbank mi-a solicitat o intrevedere pentru rezolvarea amiabila a situatiei si pentru a-mi propune o oferta. Nu stiu de ce, insa banca chiar ne ia de prosti. La inceput au incercat sa ma faca sa le plang de mila, cat de greu le este bancilor … Una dintre oferte(pentru ca erau mai multe!) era de fapt chiar mai proasta decat situatia de fata: sa schimb creditul din franci in euro, insa conform scadentarului pe care mi l-au prezentat cu mare fast plateam cam cu echivalentul a 12 lei mai mult decat acum… Dar, vezi Doamne, euro este o moneda stabila si nu mai stau cu stres ca va creste iarasi francul si in plus primesc si comisionul de risc inapoi perceput dupa PV al ANPC. Au mai avut si o oferta mai decenta care la real imi reducea comisionul de risc la jumatate (evident il redenumeau ei in comision de administrare), dar nu spunea nimic de rambursarea comisionului de risc perceput de la PV al ANPC si pana acum. La sfarsit, dupa ce le-am refuzat toate ofertele si am vrut sa plec a dat un print la o foaie din calculator si a spus ca in momentul acela semneaza o hartie in care banca declara creditul ca scadent anticipat pentru fatoria de 220 CHF pe care o am in momentul de fata la banca (la o rata lunara de aproximativ 400 CHF) si daca nu ma razgandesc in ceea ce priveste ofertele lor o sa-mi para rau. Nu mai spun ca m-au hartuit zi si noapte cu tot felul de telefoane si amenintari care mai de care mai dubioase: sa le mai aduc un girant, sa le mai aduc un imobil gaj, sa vina ei acasa si sa faca poze la ce am de valoare pentru o eventuala executare silita.” – Emil Radu

”Discutia a inceput asa: mi-a prezentat costul bancii pentru un credit, pe o coala A4, ca banca acum ia cu dobanda mai mare bani de la creditorii externi, nu mai este ieftin cum era odata si daca renunta la comisionul de risc creditul nu mai este profitabil si ei ies in pierdere. Apoi mi-au spus ca rata mea are o intarziere de 20 de zile si ca poate declara oricand creditul scadent. Le-am spus ca sunt in greva bancara si ca pot s-o faca. Cum adica greva bancara? Zic, uite asa, o sa platesc in a 28-a sau a 29-a zi. Pai sunteti in intarziere… Pai asta era si ideea… Dupa multe bla-bla-uri, l-am intrebat de ce m-a invitat acolo, daca are vreo oferta pentru mine, ca eu cam am treaba. Imi zice ca vrea sa-mi faca o oferta si anume sa-mi scada dobanda de la 9 si ceva cat i-a iesit lui acum la 6,10. Atat? il intreb. Da, atat. Super tare. Si eu ce trebuie sa fac pentru asta? Pai trebuie sa renuntati la proces. Serios? Scrie pe fruntea mea prost cumva? V-ati gandit vreo clipa ca daca vreti ca eu sa accept vreo oferta de la voi, trebuie sa fie cel putin la fel de buna cu ce am castigat in instanta? Bineinteles ca nu. Nu se poate domnule, noi asta va oferim acum, mai tarziu n-o sa mai vedeti nici macar pe asta… etc. Stiu, o sa trebuiasca sa va platim comisionul de risc pana la urma ca… asta e, o sa castigati procesul, dar sa stiti ca imediat o sa va declaram creditul scadent, pentru ca pentru noi nu mai este profitabil acel credit si trebuie sa-l recuperam. Sau o sa trimitem evaluatorul acasa si o sa vedeti ca ipoteca nu mai acopera imprumutul pentru ca preturile au scazut si o sa trebuiasca sa mai adaugati ceva garantie, etc… Aici fratilor, m-am enervat foarte tare si i-am zis sa-mi dea banii pe care mi-i datoreaza … Apoi, m-am indreptat frumos spre usa si le-am spus daca au vreo oferta serioasa pentru mine s-a puna pe hartie si sa mi-o trimita acasa. Asta a cam fost tot. In concluzie nu mi-au propus nimic, nu a fost o negociere, au fost amenintari si incercari de intimidare, au crezut ca voi ceda. Si-au luat teapa.” – Zack

”Concluzionand m-au chemat ca sa ma ameninte ca imi declara creditul scadent si ce o sa fac in situatia aceea? 🙂 Au fost 3, un consilier vanzari de la Bucuresti, un negociator din Brasov si inca unul din Brasov. Discutia a inceput frumos, mi-au prezentat costul bancii pentru un credit, ce presupune etc. Baliverne pe o coala alba de hartie, ca banca acum ia cu 4,5% banii de la creditorii externi, nu cu 2.5% cum lua in 2007 si daca renunta la comisionul de risc ramane doar dobanda fixa de 4.25% ceea ce este mult sub limita si creditul nu mai este profitabil si sunt in pierdere. Si ca daca sunt constienta si daca m-a anuntat domnul avocat ca oricand chiar si maine banca poate declara creditul scadent anticipat si sunt obligata fie sa il platesc, fie sa il repun pe rol in noile conditii si ca dobanda va porni de la dobanda initiala +- minim 5%. I-am spus clar, degeaba ma amenintati… Ce faceti daca castigati, vi se dau toti banii si a doua zi se declara scadent creditul – ei bine, instanta va lamuri treburile. Ca dvs. nu aveti o sentita, aveti doar un certificat de grefa care nu are nicio valoare, asa mi-au spus, si numai cand o sa aveti o sentinta banca se va supune si in 30 zile va fi executata sentinta. Concluzionand, nu mi-au propus NIMIC, nu a fost o negociere, a fost o amenintare, sa imi bage cutitul in coaste cu creditul scadent, crezand ca ma va inmuia. Zice – vad ca nu sunteti dispusa la negocieri. I-am zis si eu – ba da, dati-mi banii inapoi, scoateti comisionul de risc din credit si acum pe loc semnam. AAAA… nu, asa ceva nu se poate. Ei bine, atunci inseamna ca mi-am pierdut degeaba 40 de minute din timpul meu pretios si la revedere.” – Monica

”Momentan am o restanta de 1500+ CHF la ei. Discutia a inceput cu ei foarte fermi pe pozitie. Ca… eu de ce nu platesc? Ca sunt in greva, nu? Ca eu nu stiu ca am 91 de  zile restanta? Apoi au scos aceeasi mizerie cu declararea creditului scadent si avea intre hartoagele lui o hartie nesemnata si nestampilata si a zis ca el poate sa o semneze si mi se declara creditul scadent si ca ei de multe ori au preluat imobilul de la primul termen. Oricum… se vedea ca au lectia invatata pe de rost si ca repeta ca papagalii ceva ce nu vine de la ei. Spalati pe creiere, altceva nu am ce zice despre ei. Le-am zis ca nu platesc din doua motive: pentru ca nu am bani si pentru ca nu trebuie sa le mai platesc ceva ce nu e legal. Le-am precizat ca am doua sentinte executorii favorabile – ei nu stiau decat de cea din PNC, habar nu aveau de cea de la ANPC Cj, desi cei de la ANPC mi-au spus ca voi fi chemat pentru a semna AA, dupa cum ati vazut intr-un mail de acum cateva zile. Deci iar o organizare “exemplara” marca Volksbank. Am vrut aceasta oferta in mod expres pe mail pentru a o putea trimite ANPC-ului si a le solicita sa intervina in vederea aplicarii sentintei. Asa ca le-am zis sa mi-o trimita ca ma mai gandesc la ea… Dar, le-am precizat ca nici un judecator nu le-ar da castig de cauza pana nu se termina procesul si ca abia astept sa imi declare creditul scadent pentru ca atunci as avea motiv intemeiat sa ii dau in judecata pentru daune morale…” – Catalin.

Editor BankingNews

Project Manager & Editor al publicaţiei online www.BankingNews.ro. Are o experienţă vastă, de peste 20 de ani, în domeniul mass-media. A ocupat, de-a lungul timpului, rolul de editor şi/sau funcţii de conducere în cadrul redacţiilor unor ziare şi reviste, precum "Cronica Română", "România Liberă", "Curierul Naţional", "Independent", "Agenda Construcţiilor" etc. Se simte bine în mediul virtual, unde a dezvoltat numeroase proiecte, fiind fondator sau co-fondator al www.ghiseulbancar.ro, www.banisiafaceri.ro, www.bankingjobs.ro şi www.cafeneauabancara.ro.

Leave a Reply

  • (not be published)