Clientul unei banci trebuie sa mearga la banca atunci cand are o problema, nu in instanta, pentru ca abordarea juridica presupune costuri multiple, a declarat miercuri Alexandru Paunescu, directorul Directiei Juridice din Banca Nationala a Romaniei. “Fac un apel la cetateni! In loc sa mearga in instanta sa abordeze chestiunea din punct de vedere juridic, mai bine se duc la banca, isi exercita drepturile de cetatean. De asemenea, clientul poate face apel la o organizatie de protectie a consumatorului, nu in ideea in care vrea sa dea banca in judecata, ci pentru a lamuri ce poate sa faca mai departe. Orice demers in instanta presupune o taxa de timbru, timp, nervi’, a explicat Paunescu, potrivit Agerpres.

Bancile au fost sfatuite de BNR sa evite procesele…
“In repetate randuri, reprezentanti ai Bancii Nationale au solicitat, au atras atentia asupra riscurilor de pierdere – efecte pecuniare asupra institutiei de credit – in contextul existentei unor litigii si am solicitat institutiilor de credit sa depuna toate eforturile astfel incat sa preintampine aparitia unor litigii. Evident, acest lucru este imposibil. (…) Este de ajuns sa ne uitam doar in presa cat de mediatizate sunt aceste litigii, cat de afectata este imaginea bancilor si reputatia acestora”, a afirmat Paunescu la conferinta “Colocviile juridice ale Bancii Nationale a Romaniei”.

 

Opinia specialistilor este unanima: clientii au nevoie de o educatie financiara!

In opinia sefului din BNR, clientul ar trebui sa se lamureasca de la inceput ce presupune contractul de credit, riscul la care se expune si daca e bine sa ia produsul respectiv sau nu. ‘In acest moment bancile nu mai merg pe o abordare de genul ‘daca acest client nu ia un credit, vine altul si il ia. Nu! Fiecare client este tratat cu importanta cuvenita, sau asa ar trebui sa fie, asta ne dorim’, a mai spus directorul BNR.

El a evocat nivelul redus de educatie financiara din Romania, care are un rol important in conflictele aparute intre banci si clienti. ‘Avem o mare problema, ca si consumatori, de a ne reclama drepturile. Rolul de educatie financiara ii revine bancii, de a explica termenii contractuali, riscurile la care se expune clientul (ex. riscul valutar)’, a subliniat Alexandru Paunescu.

Declaratiile au fost facute in contextul in care avocatul Radu Rizoiu, partener Rizoiu si Asociatii, a sustinut, in cadrul editiei a XIII a Colocviilor juridice ale Bancii Nationale a Romaniei, ca in ultimii ani s-a observat ‘un adevarat linsaj mediatic al bancilor’.

‘In acest limbaj mediatic cuvintele ‘banca’ si ‘bancher’ au ajuns sa fie sinonime cu termenul de camatar. In noul Cod Penal se defineste foarte clar camataria si camata. Camata este ‘darea de bani cu dobanda ca indeletnicire de o persoana neautorizata’. Mi se pare ca aceasta sinonimie nu mai are nicio semnificatie’, a precizat Radu Rizoiu.

Publicatia online www.bankingnews.ro este cea mai completa sursa de informatii financiar-bancare, fiind structurata pe doua componente distincte, ambele avand acelasi rol: informarea exacta a publicului larg cu privire la produsele si serviciile financiar-bancare disponibile pe piata romaneasca de profil.

Leave a Reply

  • (not be published)