Alpha Bank a marcat alături de jurnaliștii români 25 de ani de prezență pe piața bancară locală printr-o vizită la Atena, locul unde se află sediul central al instituției de credit.

Rămasă singura bancă elenă din România, după ce subsidiarele Bancpost (Eurobank), Banca Românească (National Bank of Greece) și Piraeus Bank au fost vândute în ultimii ani, Alpha Bank trece în prezent printr-o perioadă favorabilă, generată în primul rând de redresarea situației economiei din Grecia, pe fondul măsurilor fiscale asumate de noul Executiv.

Industria bancară elenă s-a îmbujorat, prinde din nou aripi, datorită deciziilor Guvernului de la Atena, care a schimbat complet percepția asupra economiei și mediului de business. Băncile grecești văd cu ochi buni viitorul, Alpha Bank pregătind deja un nou plan strategic de dezvoltare, care va fi anunțat în următoarele luni.

Anul 2019 a marcat un nou inceput pentru economia elenă, pe măsură ce recuperarea activității economice se accelerează, PIB-ul real crescând cu 1,9% anual pe parcursul celui de-al doilea trimestru, în ciuda unui mediu internațional mai puțin favorabil.

Mesajul primit din zona de business și indicatorii care măsoară increderea consumatorilor s-au îmbunătățit semnificativ în Grecia, pe fondul întăririi stabilități politice în urma alegerilor și a așteptărilor setate de agenda politică pro-creștere a noului guvern. Prioritățile cheie ale acestei agende includ o reducere semnificativă a impozitelor, o accelerare a programului de privatizare și un angajament de reducere a birocrației.

Condițiile economice îmbunătățite s-au reflectat în ridicarea restricțiilor de capital, în continua scădere a ratei șomajului, precum și în redresarea pieței imobiliare rezidențiale și comerciale după un deceniu de declin continuu. Consolidarea încrederii din piață este, de asemenea, reflectată în scăderea dobânzii obligațiunilor guvernamentale grecești, dobânda la obligaţiunile pe 10 ani atingând nivelul minim de 1,57%, ceea ce reflectă o scădere semnificativă a riscului de țară. În plus, lichiditatea sistemului bancar se îmbunătățește pe măsură ce depozitele continuă să crească, iar băncile au rambursat integral finanțările de urgență acordate de Banca Centrală și sunt capabile să atragă lichiditate de pe piețele monetare internaționale, prin urmare, să-și diversifice sursele de finanțare.

Povestea Alpha Bank a început în 1879, simbolul băncii amintindu-ne despre prima monedă din Grecia

Istoria Alpha Bank a început în 1879, în micul oraș Kalamata, când John F. Costopoulos înființează o firmă comercială. În anul 1918, departamentul bancar al firmei „J.F. Costopoulos” își modifică denumirea în „Banca Kalamata”. Apoi, în 1924 noua bancă își mută sediul principal la Atena, schimbându-și denumirea în „Banca Elenă pentru Credite Comerciale”.

După al doilea razboi mondial, în anul 1947, banca își modifică denumirea în „Commercial Credit Bank”. Anul 1972 aduce o nouă modificare de titulatură – „Credit Bank” (Trapeza Pisteos). Abia în 1994 Credit Bank își schimbă denumirea în „Alpha Credit Bank” (ACB). În anul 2000, ACB absoarbe Banca Populară Ioniană. În cursul aceluiași an, instituția își modifică numele în Alpha Bank, titulatură cunoscută de clienți în prezent. În România, în anul 1993, Credit Bank și BERD înființează „Banca București”, care iși începe operațiunile în cursul anului următor. În 2000 “Banca București” și-a schimbat denumirea în “Alpha Bank Romania” (ABR).

La sediul central al băncii ne-au fost dezvăluite probe istorice extraordinare ale unui stater de argint din insula Aegina înfățișând o broască țestoasă din secolul al VI -lea î.Hr, monedă antică din Colecția Nuimismatică a Alpha Bank.

Moneda cu o temă iconografică inspirată din mitologie și mediul natural, atestă informații despre istoria autorități emitente. Logo-ul Alpha Bank s-a inspirat după moneda din insula Aegina, prima emisă vreodată în Grecia.

Banul ne amintește că Aeginații, mari comercianți, au fost primii greci care au avut monedele proprii. Moneda prezintă pe partea frontală un design de broască țestoasă, în timp ce pe revers regăsim un semn ce va deveni logo-ul băncii în anul 1972.

Instituția de credit este acum unul dintre liderii sectorului financiar din Grecia. Cu prezență în Albania, Cipru, UK și România, Alpha Bank are peste 11.000 de angajați și 603 de sucursale în Grecia și în străinătate.

Mediul economic elen îmbunătățit sprijină restabilirea rentabilității Alpha Bank

Îmbunătățirea mediului macroeconomic intern oferă baza pentru restabilirea profitabilității Grupului Alpha Bank. Aceasta este principala concluzie izvorâtă din declarațiile reprezentanților instituției de credit de la Atena. În trimestrul al doilea al anului 2019, Alpha Bank și-a sporit profitabilitatea (profitul dupa taxe fiind de 86,8 milioane euro față de 12,7 milioane în primul semestru 2018) și nivelurile de capital și a continuat implementarea planului de reducere a expunerilor neperformante, lansând două tranzacții considerabile.

Alpha Bank a continuat să extindă creditarea către sectorul privat, acordând noi imprumuturi în Grecia de 1,5 miliarde de euro, în primul semestru al anului 2019. Sunt aşteptate noi finanţări în a doua jumătate a anului 2019. În ceea ce privește adecvarea capitalului, Alpha Bank are cea mai mare bază de capital dintre băncile grecești, cu un raport total de adecvare a capitalului (CET1) de 17,8% la sfârșitul lunii iunie 2019, peste cerința stabilită de autoritatea de reglementare pentru 2019, de 13,75%.

La sfârșitul lunii iunie 2019, creditele totale ale Grupului s-au situat la 51,3 miliarde de euro, din care 86% sau 44,1 miliarde euro în Grecia, însemnând o cotă de piață de aproximativ 24% din împrumuturile din Grecia, ceea ce plasează Alpha Bank ca al doilea cel mai mare creditor din țară.

Depozitele Grupului s-au ridicat la 39,3 miliarde euro, din care 33,3 miliarde euro în Grecia, ceea ce înseamnă o cotă de piață de aproximativ 22%. Îmbunătățirea condițiilor economice a generat dorința Alpha Bank de a alcătui un plan strategic ambitios, ce va fi prezentat în ultimul trimestru al anului curent.

La împlinirea a 25 de ani pe piața locală, Alpha Bank Romania a devenit subsidiara strategică a Grupului Alpha Bank

Cei 25 de ani de creștere organică au propulsat Alpha Bank Romania între primele 10 bănci din țară, contribuind constant la creșterea economiei românești. Banca are o foarte bună capitalizare, la sfârșitul anului 2018 rata de solvabilitate fiind de 24,3%. În aceeași perioadă valoarea activelor băncii era de 3,63 milioane euro.

Începând din anul 2001, Alpha Bank România a acordat împrumuturi ipotecare care depășesc 1,1 miliarde de euro. Banca continuă să răspundă cererii pietei cu oferte interesante, cele mai recente fiind împrumuturile pentru construcții și cele pentru locuințe verzi. Pe parcursul acestui an, banca și-a îmbunătățit semnificativ baza de depozite prin atragerea de economii atât de pe piața internă, cât și de pe piața externă.

La mijlocul anului 2019, depozitele se situau la 2,44 miliarde de euro, crescând cu mult peste ritmul pieței. Totodată, Alpha Bank Romania și-a întărit semnificativ poziția pe segmentul plăților și e-commerce în prima jumătate a anului. Cele mai recente inițiative includ: parteneriatul cu UnionPay International (Alpha Bank este prima bancă din România ce acceptă începând din luna mai cardurile UnionPay în rețeaua proprie de terminale ATM), parteneriatul cu fintech-ul Symphopay pentru implementarea unei soluții de tip “POS sharing” și parteneriatul cu fintech-ul PayU ce a dus la implementarea cu succes a noii soluții „instant money back / fast refund” pe platforma online eMag. Tipul de tranzacție certificat de Alpha Bank Romania este o premieră în Europa și foloseste cele mai recente tehnologii Visa și Mastercard.

În ceea ce priveste segmentul corporate Alpha Bank România a excelat prin finanțări de pionierat a unor noi zone de business, promovând inovația și abordarea sustenabilă; o echipă experimentată în relațiile cu clienții și analiști financiari specializați pe diverse domenii economice – de la energie, real estate, retail, servicii financiare – creează parteneriate de afaceri solide și oferă povești de succes remarcabile. Cele mai recente proiecte includ finanțarea dezvoltării clădirii de birouri UBC3, parte a iconicului Iulius Town din Timișoara, agribusiness, achiziții logistice, proiecte de ospitalitate etc, alături de sprijinul continuu acordat bazei de clienți existenți.

Sergiu Oprescu, Președinte Executiv Alpha Bank Romania și Director al Rețelei Internaționale Alpha Bank Group: “Alpha Bank România a îmbinat tradiția și inovația încă de la începutul activității sale. Am avut șansa să beneficiem de suportul unui grup financiar cu o istorie consistentă și o valoroasă expertiză în banking, iar în același timp am avut această permanentă dorință de a deschide noi drumuri, de a inova, ceea ce cred că definește ADN-ul nostru. De la înființarea Alpha Bank în România, strategia Grupului s-a bazat pe prudență, viziune pe termen lung, o atitudine de alergător de cursă lungă, acționând cu încredere și viziune. Alpha Bank România este astăzi o bancă robustă, matură, cu o poziție de top în sistemul bancar local, care a contribuit constant la creșterea economiei românești.”

Alpha Bank Romania a lansat cu succes în mai 2019 prima emisiune de obligațiuni ipotecare, în valoare de 200 de milioane de euro, parte a unui Program în valoare de 1 miliard de euro. Aceasta este prima emisiune de obligațiuni ipotecare din România, constituind un punct de reper atât pentru Alpha Bank, cât și pentru piețele de capital din România. Alpha Bank Romania deschide un nou capitol pe piața bancară locală cu acest nou instrument de finanțare, demonstrând încă o dată capacitățile sale de pionierat. Obligațiunile emise pe o perioadă de 5 ani, cu dobândă variabilă sunt garantate cu credite ipotecare de foarte bună calitate și au ratingul Baa2 din partea Moody’s. Tranzacția a beneficiat de un interes puternic, atât din partea investitorilor instituționali locali, cât și internaționali, inclusiv IFC și BERD. Emisiunea a fost listată la Bursa de Valori din Luxemburg și la Bursa de Valori din București. La sfarșitul anului 2018, Banca avea o rețea teritorială formată din 130 de unități, iar personalul acesteia se ridica la 1.976 de angajati.

Editor BankingNews

Editor al publicaţiei online www.bankingnews.ro. A participat activ nu numai în managementul şi dezvoltarea proiectului, ci a adoptat şi o implicare directă în activitatea editorială, fiind atrasă de munca redacţională. A descoperit pasiunea pentru jurnalism atunci când a făcut parte din echipa care a lansat portalul www.ghiseulbancar.ro. Așa că îşi asumă rolul de editor, alcătuind, de cele mai multe ori, materiale de analiză.

Leave a Reply

  • (not be published)