ARB a notificat Autoritatea Naţională de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal cu privire la aplicarea legii dării în plată. Mai exact, ARB a stabilit procedura prin care clienții vor fi raportați Biroului de Credit, iar Autoritatea a cerut băncilor să existe o informare prealabilă a persoanelor raportate. Potrivit Autoritații de Supraveghere, băncile vor notifica debitorii cu privire la raportatea în Biroul de Credit cu cel putin 15 zile înainte de data transmiterii.

Iata comunicatul de presă referitor la informarea debitorilor înainte de raportarea la Biroul de Credit

“Asociația Română a Băncilor a informat Autoritatea de Supraveghere asupra faptului că această asociație și Biroul de Credit au analizat și stabilit o procedură de raportare și notificare a persoanelor fizice care vor beneficia de drepturile izvorâte din legea dării în plată (Legea nr. 77/2016), inclusiv asupra notificării băncii de către consumatori.

Astfel, ARB ne-a informat că a stabilit următoarele: ”Clientul va fi raportat la Biroul de Credit cu starea contului înregistrată la data notificării și cu mențiunea «notificare dare în plată»”.

Având în vedere consecințele prejudiciabile pe care persoana fizică în cauză le poate suferi, ca urmare a transmiterii acestor informații către Biroul de Credit, Autoritatea de Supraveghere consideră ca fiind foarte importantă informarea persoanei vizate înainte de raportare.

De asemenea, informarea persoanei în cauză este necesară și sub aspectul informațiilor ce trebuie în mod obligatoriu furnizate acesteia, dar și pentru a-și putea exercita ulterior celelalte drepturi, precum: dreptul de acces la date, dreptul de intervenţie asupra datelor (inclusiv de rectificare), dreptul de opoziţie. În acest sens, de exemplu, în cazul unor date inexacte, raportate de instituțiile de credit, persoana afectată poate face uz de drepturile garantate de Legea nr. 677/2001, inclusiv de cel de a adresa plângere către Autoritatea de Supraveghere.

Informarea prealabilă a persoanelor raportate este esențială, întrucât după transmiterea datelor de către o instituție de credit la Biroul de Credit, informațiile referitoare la un anume debitor rămân stocate pe un termen de 4 ani și sunt disponibile atât biroului de credit (care realizează o analiză individuală de tip scoring pe baza acestor informații), cât și tuturor celorlalți participanți (instituții financiare și de credit). Aceștia din urmă, la rândul lor, preiau informația și o utilizează cu ocazia analizării gradului de risc și solvabilitate al persoanelor vizate (de pildă, cu ocazia solicitării unui nou credit).

În lipsa unei asemenea informări prealabile, persoana vizată ar fi în necunoștință de cauză asupra raportării și ar ajunge, implicit, în situația în care nu ar cunoaște faptul că poate solicita ștergerea sau rectificarea datelor transmise Biroului de Credit.

În consecință, pentru asigurarea unei informări adecvate și pentru o protecție eficientă a drepturilor persoanelor raportate, Autoritatea de Supraveghere apreciază că este necesară înştiinţarea prealabilă a persoanelor vizate, realizată cu cel puţin 15 zile calendaristice înainte de data transmiterii la Biroul de Credit, în conformitate cu dispozițiile art. 8 alin. (2) din Decizia nr. 105/2007.”

Publicatia online www.bankingnews.ro este cea mai completa sursa de informatii financiar-bancare, fiind structurata pe doua componente distincte, ambele avand acelasi rol: informarea exacta a publicului larg cu privire la produsele si serviciile financiar-bancare disponibile pe piata romaneasca de profil.

Leave a Reply

  • (not be published)