Actionarii, angajatii si clientii Bancii Transilvania traiesc in aceste zile, deopotriva, probabil cea mai glorioasa perioada din istoria institutiei de credit din Cluj-Napoca. Infiintata in urma cu 21 de ani ca o banca mica de provincie, fara prea mari ambitii, dornica sa acopere zona Ardealului, Banca Transilvania face prin achizitia Volksbank, asa cum precizeaza oficial, ”un pas mare inainte”.

Un pas zdravan as zice eu, in conditiile in care isi asigura in acest fel locul al doilea in topul bancilor din Romania dupa nivelul activelor.

Banca Transilvania a fost in ultimii 10 ani un fel de star al industriei bancare romnesti. Anul 2001, cand Banca Transilvania a inceput ofensiva de extindere la nivel national, reprezinta o borna importanta in istoria institutiei.

Practic, din acel moment, sub managementul asigurat de echipa olandezului Robert Rekkers venit de la ABN Amro, a demarat un plan de dezvoltare ambitios, care a inceput sa-si arate, cu adevarat, roadele patru ani mai tarziu.

Banca Transilvania devenise deja, incepand cu anul 2005, un subiect de discutie pentru bancherii de pe meleagurile mioritice. Strategia, modul in care se pozitionase pe piata si curajul nebun erau motive suficiente pentru a comenta pe marginea expansiunii institutiei de credit.

Mai mult, Banca Transilvania se transformase intr-un model de urmat pentru alti actori din domeniul de profil. Se ajunsese pana la situatia in care sefii altor banci sa declare, oficial, in cadrul unor conferinte de presa, ca vor sa faca banking dupa exemplul Bancii Transilvania.

Este antologica declaratia fostului sef al Volksbank, Gerald Schreiner, care anunta in 2007 ca modelul de dezvoltare adoptat de Volksbank este similar celui promovat de Banca Transilvania. „Ceea ce a reusit Banca Transilvania in ultimii ani este extraordinar si cred ca reprezinta un model de poveste de succes”, preciza Gerald Schreiner, subliniind ca Volksbank isi doreste sa repete evolutia de succes a Bancii Transilvania pe piata. „Banca Transilvania a aratat ca se poate, asa ca de ce povestea nu s-ar putea repeta pentru a doua oara?”, se intreaba retoric seful bancii austriece.

Acum, la opt ani distanta de precizarile lui Gerald Schreiner, Volksbank face parte din povestea de succes a Bancii Transilvania.

Chiar daca nu s-a scaldat intotdeauna in lapte si miere, Banca Transilvania a stiut sa gestioneze si momentele critice. Am in vedere aici anul 2009, care a constituit pentru institutia de credit o piatra de incercare. A batut pasul pe loc, pentru a-si adapta modelul de business conditiilor economice neplielnice generate de criza financiara, fiind chiar foarte aproape sa cedeze printr-o schimbare de actionariat. Nu a facut-o, ci a mers mai departe.

Au urmat cinci ani de cresteri incredibile pe toate planurile: profit, active, credite, depozite, numar clienti si angajati, retea teritoriala, etc. In acest context este important de semnalat faptul ca Banca Transilvania este singura institutie de credit din Romania care a consemnat plusuri pe toate palierele in ultimii cinci ani, un statut ce a ajutat-o sa confiste locul al treilea in topul bancilor din tara noastra dupa valoarea activelor.

Acum, cu inregimentarea Volksbank, Banca Transilvania accede nu numai pe pozitia a doua in clasamentul industriei bancare, ci si la un alt statut.

Dincolo de cifrele care se pot contabiliza in acest moment (active de aproximativ 2,9 miliarde de euro, credite de aproape 2 miliarde de euro, depozite de peste 300 milioane de euro, un plus de 135 de agentii, 1.300 de angajati si 3 procente la cota de piata), Banca Transilvania castiga ceva mult mai de pret prin achizitia Volksbank, respectiv capital de imagine.

Intr-o perioada in care bancile in general se confrunta cu o adanca lipsa de incredere si cu probleme grave la nivelul imaginii, Banca Transilvania starneste emotie si contabilizeaza aprecierile venite din randul consumatorilor. Solutiile propuse pentru clientii Volksbank cu credite in franci elvetieni au un ecou pozitiv in tabara consumatorilor.

Teama ca Banca Transilvania s-a legat la cap fara sa o doara atunci cand a decis cumpararea Volksbank se risipeste daca privim altfel lucrurile. Observam cum, in aceste zile, toate probleme de imagine pe care le avea Volksbank devin atuuri pentru Banca Transilvania, care arata disponibilitatea de a trata relatia banca-client de pe picior de egalitate si in mod echitabil. Prin modul in care administreaza tensiunile, Banca Transilvania castiga incredere nu numai in randul propriilor clienti, ci si a clientilor Volksbank si cei ai altor banci.

Este de urmarit ce va face Banca Transilvania cu acest val de simpatie si daca este pregatita banca de la Cluj sa profite la maximum de oportunitatea pe care si-a creat-o prin asumarea managementului problemelor Volksbank.

Editor BankingNews

Project Manager & Editor al publicaţiei online www.BankingNews.ro. Are o experienţă vastă, de peste 20 de ani, în domeniul mass-media. A ocupat, de-a lungul timpului, rolul de editor şi/sau funcţii de conducere în cadrul redacţiilor unor ziare şi reviste, precum "Cronica Română", "România Liberă", "Curierul Naţional", "Independent", "Agenda Construcţiilor" etc. Se simte bine în mediul virtual, unde a dezvoltat numeroase proiecte, fiind fondator sau co-fondator al www.ghiseulbancar.ro, www.banisiafaceri.ro, www.bankingjobs.ro şi www.cafeneauabancara.ro.

Leave a Reply

  • (not be published)