Sa iasa din datorii pentru a face alte credite (datorii), acesta este comportamentul romanilor, potrivit unui sondaj online, realizat de KRUK Romania. Un lucru deja stiut de banci si speculat, romanii fiind cei mai indatorati europeni. Chiar daca recunosc ca nu detin o educatie financiara (57%), acestia nu se tem de viitor, nu investesc in el, ci mai degraba in lucruri domestice, ce nu aduc nici un profit pe termen lung.

Odata scapati de datorii, primul lucru pe care l-ar face cei mai multi dintre romanii chestionati ar fi sa investeasca intr-o casa sau o masina (27%), in timp ce 16% ar dori sa se plimbe prin lume. Mai bine de jumatate din respondenti (52%) declara ca ar face un credit pentru a-si achizitiona o casa sau o masina, in timp ce aproape un sfert (23%) spun ca s-ar imprumuta la banca pentru o afacere proprie.

Un roman din trei considera ca poate sa-si realizeze dorintele chiar si atunci cand are datorii, daca in paralel are un plan rezonabil de plata a acestora. Cea mai mare parte a respondentilor la sondaj (peste 61%) sustin insa ca nu ar reusi sa faca acest lucru, fie deoarece datoriile reprezinta un stres pentru ei si s-ar concentra asupra platii acestora (peste 37%), fie din cauza ca pur si simplu nu ar mai avea banii necesari (24%).

Daca maine ar castiga 10.000 de euro la loto, cele mai mari dorinte pe care si le-ar realiza romanii ar fi sa-si cumpere o casa sau sa faca amenajari in locuinta pe care o detin (51%), sa-si plateasca mai intai datoriile pe care le au (43%), sa investeasca intr-o afacere personala (34%), sa calatoreasca in strainatate (30%). Pe locul cinci se afla dorinta de a-i pastra pentru zile negre (26%). Sondajul a fost efectuat in perioada 5-12 noiembrie, pe un numar de 6.500 de respondenti.
Rezultatele aceluiasi sondaj mai releva faptul ca anul acesta un roman din zece a intarziat cu plata unor facturi sau amenzi.

 

“Atitudinile si comportamentele romanilor referitoare la bani sunt mai degraba ambivalente sau de-a dreptul contradictorii. Au o cultura financiar-economica foarte scazuta, dar, multumiti de ei insisi, si-o supraevalueaza, fiind insa totodata comparativ mai stresati de riscurile percepute ale tranzactiilor financiare cotidiene. Sunt mai degraba prudenti, nu le plac datoriile – iar cand totusi le fac, sunt mai degraba buni platnici –, dar «cad in ispita» cu usurinta si se indatoreaza, acest lucru devenind un stres pentru 37% dintre ei. Ar folosi banii castigati eventual la loto mai ales in spatiul domestico-familial (65%) si pentru placeri personale (44%), dar peste 69% declara si ca ar folosi banii pentru a-si plati mai intai datoriile si/sau a-i pastra pentru zile negre. Pe de alta parte, cele mai sensibile diferente in toate privintele sunt cele in functie de varsta, punand in evidenta o dinamica generationala extrem de puternica”, spune sociologul Vintila Mihailescu.

Comportamentul financiar al fiecaruia dintre noi este influentat cel mai mult de bagajul de cunostinte financiare pe care putem conta. In acest sens, rezultatele unui studiu multicultural realizat in perioada august-noiembrie de Grupul KRUK in Romania, Polonia, Cehia si Slovacia arata ca 57% dintre romani considera ca in perioada lor de formare ca adulti nu au beneficiat de o educatie financiara corespunzatoare. Numarul slovacilor care recunosc acest lucru este considerabil mai mare: 66% dintre respondenti considera ca nu au primit suficiente informatii menite sa-i ajute sa-si organizeze bugetul personal, la fel ca si al polonezilor (63%) sau al cehilor (59%).

Intr-un numar foarte mare, 77% dintre romanii chestionati considera ca lipsa cunostintelor financiare poate avea ca efect intrarea unei persoane in datorii, in timp ce 70% considera ca aceeasi cauza sta la baza efectuarii unor cheltuieli irationale. La studiu au participat aproape 4.000 de persoane din cele patru tari in care Grupul KRUK isi desfasoara activitatea.

Publicatia online www.bankingnews.ro este cea mai completa sursa de informatii financiar-bancare, fiind structurata pe doua componente distincte, ambele avand acelasi rol: informarea exacta a publicului larg cu privire la produsele si serviciile financiar-bancare disponibile pe piata romaneasca de profil.

Leave a Reply

  • (not be published)