[dropcap]V[/dropcap]olksbank a inceput sa guste din roadele procesului de schimbare a bancii. “Rezultatele implementarii noii strategii sunt foarte bune”, subliniaza Benoit Catel, presedintele Volksbank, in cadrul unui amplu interviu acordat publicatiei online www.bankingnews.ro. Seful Volksbank vorbeste deschis despre obiectivele institutiei de credit in perspectiva tintei asumate de banca-mama de a vinde subsidiara din Romania pana la finalul anului 2015.

Totodata, Benoit Catel ofera detalii despre cum decurge in prezent relatia cu clientii care au actionat banca in instanta si despre cum a administrat Volksbank vidul de imagine creat de tensiunile initiate de renumita Ordonanta 50 intre comunitatea bancara si consumatorii de produse si servicii bancare.

“Am incercat sa abordam individual clientii si in multe cazuri am reusit sa ajungem la o intelegere cu acestia, fara a mai astepta decizia judecatorului”, evidentiaza Benoit Catel, presedintele Volksbank.

– Volksbank a reusit in ultimii doi sa-si asigure o noua imagine si o noua perceptie in randul publicului larg. Practic, in prezent, putem vorbi despre o cu totul alta banca, numele fiind singurul element care mai leaga Volksbank de institutia de credit ce activa pe piata romaneasca acum cativa ani. Ce rol a avut aceasta schimbare, cum a decurs procesul de remodelare a business-ului si ce mai este de realizat in continuare?
– A fost un proces lung si compex. In urma cu doi ani, am inceput cu o intrebare de baza: ”ce vrem sa devina Volksbank?”. Raspunsul a fost ca vrem sa ne transformam intr-o „banca universala”. Asta inseamna ca nu mai era de dorit o expansiune foarte rapida a portofoliului de credite si ca trebuiau diversificate atat sursele de venit, cat si produsele puse la dispozitia clientilor. Aceasta noua abordare a fost substantial diferita fata de strategia initiala, care i-a permis Volksbank sa ajunga pe locul 3 in topul celor mai mari banci din punct de vedere al activelor in doar 3 ani – avand la baza doar un singur motor, si acela supraîncalzit: creditul cu garantie ipotecara. Intr-o prima faza, ne-am concentrat sa comunicam intern aceasta schimbare, astfel incat clientii sa simta diferenta atunci cand intra in banca, atat din punctul de vedere al produselor existente, cat si din punctul de vedere al calitatii serviciilor si al modului in care banca se prezinta, in general. De exemplu, ne-am redefinit complet oferta – de la conturi curente, la produse de economisire si credite. De asemenea, ne-am modernizat majoritatea sucursalelor, 80% pana la sfarsitul anului trecut, asfel incat sa oferim clientilor nostri un spatiu mult mai primitor si mai mult mai  multa functionalitate. Dincolo de redesignul sucursalelor, am investit mult in marketing si trainingul personalului care interactioneaza direct cu clientii. Viziunea noastra este sa ne ajutam clientii sa aiba succes din punct de vedere financiar. Vrem sa construim relatii care sa dureze o viata. Asta inseamna pentru noi succesul.

– Care au fost rezultatele Volksbank in 2013 si ce obiective are banca in 2014?
– Pana in acest moment, rezultatele implementarii noii strategii Volksbank sunt foarte bune. Desi ne-am stabilit obiective foarte ambitioase pentru 2013, am reusit sa le depasim in multe zone, cum ar fi volumul depozitelor, clienti noi, credite de retail, investitii in sucursale. De asemenea, ne-am imbunatatit modul de gestiune a riscurilor. In contextul financiar actual, putem atinge pragul de rentabilitate.

– In momentul de fata, avand in vedere portofoliul acumulat, poate reprezenta Volksbank o tinta atractiva si viabila pentru o achizitie?  Considerati oportuna vanzarea Volksbank catre o banca straina sau catre un operator prezent deja pe piata autohtona? Care sunt atuurile Volksbank in perspectiva tintei asumate de banca-mama de a vinde subsidiara din Romania pana la finalul anului 2015?

 

[quote_left]Benoit Catel, Volksbank: Viziunea noastra este sa ne ajutam clientii sa aiba succes din punct de vedere financiar. Vrem sa construim relatii care sa dureze o viata. Asta inseamna pentru noi succesul.[/quote_left] [dropcap]N[/dropcap]u sunt in masura sa raspund la aceata intrebare, intrucât nu sunt actionar al bancii. Dar, daca m-as afla in pozitia de investitor, inainte de a decide daca as investi sau nu, as cauta raspunsuri pentru urmatoarele trei intrebari: In primul rand, exista o piata care sa aiba potential de crestere? Apoi, afacerea pe care o analizez este performanta sau nu? Si nu in ultimul rand, exista potential sa-mi cresc cota de piata? Revenind la intrebarea ta, pentru mine, ca manager, cel mai important obiectiv este sa construiesc o masinarie performanta, orientata catre client si cu o cultura de risc puternica. Apoi, investitorii vor veni singuri.

– Cum se prezinta in prezent relatia Volksbank cu clientii care au actionat banca in instanta si cum a administrat institutia dumneavoastra vidul de imagine creat de aceste tensiuni?
– Cele mai multe procese impotriva Volksbank au fost demarate in 2010, dupa ce Guvernul a adoptat reglementarile in domeniul creditelor de retail, iar numarul de procese pe rol este pe o tendinta descrescatoare de atunci. In momentul de fata, avem de gestionat un numar de clienti nemultumiti, insa acestia reprezinta doar o mica parte din portofoliul de clienti ai bancii. Asta nu inseamna ca acestia nu au contat pentru noi. Din contra, am incercat sa abordam individual clientii si in multe cazuri am reusit sa ajungem la o intelegere cu acestia, fara a mai astepta decizia judecatorului. Apoi, cand ajungi in instanta, este alta poveste, de multe ori complicata. Un scurt istoric, clientii au inceput sa atace comisionul de risc doar in momentul in care a fost adoptata Ordonanta 50/2010. In forma initiala, reglementarea continea o lista de comisioane permise, iar comisionul de risc nu se afla printre. Deci, daca o banca percepea comision de risc, acesta era ilegal, desi in urma cu doi ani nu exista nicio reglementarea care sa-l interzica.  Daca o alta banca percepea comision de administrare – in aceeasi forma si pentru acelasi scop – era legal. In plus, atat reglementarile Comisiei Europene, cat si cele la nivel national, obliga bancile sa evalueaze costul riscului, iar acesta sa fie acoperit prin dobanda platita de clienti. Nu este o situatie usor de inteles. Nici macar la nivelul instantelor, unde rareori vedem abordari uniforme. Avem instante care considera abuziv comisionul de risc si instante care il considera legal. Exista cazuri cand astfel de decizii contradictorii emana de la aceeasi instanta si pe spete identice. Este o situatie confuza pentru toti. Avem chiar si cazuri de clienti avocati, care au semnat contractele si care, ulterior, s-au dus in fata judecatorilor sa ceara anularea comisionului de risc pe motiv ca nu au inteles contractul pe care l-au semnat, si, prin urmare, au fost ”abuzati”.

– Cum caracterizati piata bancara locala in 2014, cum vor evolua creditarea si economisirea si care sunt principalele elemente ce pot sustine cresterea accelerata a creditelor?
– Daca ar fi sa prezint situatia pe scurt, 2013 a fost un an bun, cu crestere economica, si sunt increzator ca va continua si în 2014. De asemenea, au aparut multe proiecte noi de investitii si bancile se lupta pentru a le finanta. Exista concurenta intre institutiile de credit si asta e in avantajul clientilor. Si nu in ultimul rand, dobanzile au scazut si este mai ieftin sa obtii finantare.

Editor BankingNews

Project Manager & Editor al publicaţiei online www.BankingNews.ro. Are o experienţă vastă, de peste 20 de ani, în domeniul mass-media. A ocupat, de-a lungul timpului, rolul de editor şi/sau funcţii de conducere în cadrul redacţiilor unor ziare şi reviste, precum "Cronica Română", "România Liberă", "Curierul Naţional", "Independent", "Agenda Construcţiilor" etc. Se simte bine în mediul virtual, unde a dezvoltat numeroase proiecte, fiind fondator sau co-fondator al www.ghiseulbancar.ro, www.banisiafaceri.ro, www.bankingjobs.ro şi www.cafeneauabancara.ro.

Leave a Reply

  • (not be published)