Bancile nu sunt singurele vinovate pentru clauzele abuzive inserate in contractele de credit incheiate cu clientii persoane fizice. Daca pana in prezent doar clientii bancilor o stigau, astazi este oficial: si BNR, in calitate de reglementator si supraveghetor al pietei, poarta o parte din aceasta responsabilitate, se arata in motivarea sentintei Tribunalului Bucuresti intr-un proces colectiv impotriva Volksbank.

In cadrul procesului instanta a dat dreptate clientilor care au contestat mai multe clauze din contractele de credit. Aceste contracte cu clauze preformulate, nenegociate cu clientul si abuzive, pentru ca aduc un prejudiciu clientului – potrivit instantei – au trecut in prima faza pe la BNR pentru aprobare.

„Relatiile contractuale dintre parti au fost materializate prin asumarea unor Conditii Generale de Creditare si Conditiile Speciale. Asa cum a mentionat si societatea bancara prin intâmpinare, Conditii Generale ale Contractului sunt aceleasi pentru un anumit produs bancar si reprezinta corpul comun care da specificitate produsului bancar, adeziunea vizând clauzele preformulate cuprinse in Conditiile Generale. Acestea sunt trimise spre aprobare la Banca Nationala a României (…)

Potrivit ordinului ANPC nr. 92/2007, prin art. 3 contractul preformulat este definit ca fiind acel tip de contract redactat in intregime sau aproape in intregime de catre operatorul economic prestator de servicii, consumatorii neputând modifica sau interveni asupra clauzelor contractuale, ci având doar posibilitatea de a le accepta sau nu.

Pe de alta parte in analiza clauzelor se va retine si faptul ca societatea bancara este societate comerciala ce functioneaza in scopul obtinerii unui profit, dar având ca specific autorizarea activitatii de catre Banca Nationala a Romaniei. Din acest punct de vedere culpa in “strecurarea” unor clauze abuzive in conventiile prezentate nu incumba, de principiu, total societatii bancare”.

Argumentatia instantei in sentinta prin care a dat castig de cauza pentru 40 de clienti cu 27 de contracte de credit nu obliga BNR la nimic, pentru ca Banca centrala nu a fost parte in acest proces.
Arata insa ca si BNR a jucat un rol in proliferarea unor practici abuzive ale bancilor, mai ales prin pasivitate. Nici in momentul de fata BNR nu are o pozitie clara in acest sens, cu toate ca, asa cum spuneam mai sus, este supraveghetorul sistemului bancar. In momentul in care, prin OUG 50/2010, Protectia Consumatorului ar fi capatat atributii pentru sanctionarea bancilor in ceea ce tine de clientii persoane fizice in cazul in care s-ar fi produs abuzuri, Banca Nationala s-a opus vehement acestei posibilitati.

 

SURSA: www.economica.net

Publicatia online www.bankingnews.ro este cea mai completa sursa de informatii financiar-bancare, fiind structurata pe doua componente distincte, ambele avand acelasi rol: informarea exacta a publicului larg cu privire la produsele si serviciile financiar-bancare disponibile pe piata romaneasca de profil.

Leave a Reply

  • (not be published)