Imagine preluată de pe pagina de Facebook a BRD – Groupe Société Générale.

Publicația online BankingNews a analizat drumul pe care l-a parcurs BRD – Groupe Société Générale în perioada 2000 – 2020 și a surprins cele mai importante momente care și-au pus puternic amprenta în evoluția băncii franceze pe piața din România. Graficele interactive prezentate în cadrul acestei analize arată raportările oficiale privind tolul activelor, cota de piață după nivelul activelor și profitul obtinut de instituția de credit.

Creșterea galopantă a volumului activelor dintre 2003 și 2008 a transformat BRD într-un competitor serios pentru BCR, cea mai mare bancă de atunci din industria locală. Proiectul de dezvoltare a inclus o extindere agresivă a rețelei teritoriale (de la 193 de agenții în 2000 până la 930 în 2009), țintind o explorare a zonei rurale din țara noastră. Până să vină criza financiară, BRD era pe cai mari. Această perioadă de excepție se putea încheia chiar cu o lovitură impresionantă, reprezentată de negocierea privind preluarea Băncii Transilvania, care ar fi putut-o transforma în liderul pieței. Francezii de la Société Générale nu au insistat foarte tare, judecând superficial oportunitatea apărută. Atitudinea de atunci i-a costat enorm peste câțiva ani pentru că, de la acel moment, BRD și-a început declinul, în timp ce Banca Transilvania a pornit un plan de dezvoltare senzațională, care a dus-o – nu peste foarte mult timp – pe prima poziție în topul băncilor după active.

Începând cu 2008, chiar dacă a înregistrat consolidări ale volumului activelor, BRD a pierdut progresiv cotă de piață, cu o singură excepție reprezentată de anul 2015. În fapt, dacă în 2008, instituția de credit avea o cotă de piață de 15,7%, anul 2020 s-a încheiat cu 10,99%, rezultând o pierdere de aproape 5 puncte procentuale. De semnalat este faptul că din 2014 până în prezent, banca franceză a acumulat în total active de circa 16 miliarde de lei, care însă nu au ajutat-o să tempereze declinul cotei de piață, neputând să țină pasul cu instituțiile de credit care au fost mult mai productive (vezi cazurile Băncii Transilvania și ING Bank).

În perioada 2000 – 2020, BRD – Groupe Société Générale a avut patru șefi, exceptând numirea lui Alexandre Paul Maymat din 2012, care nu rezistat decât trei luni, neprimind acordul Băncii Naționale a României de a se așeza confortabil la conducerea instituției de credit.

Cei patru directori generali – Patrick Gelin, Guy Poupet, Philippe Lhotte și François Bloch – și-au pus amprenta diferit pe strategia de dezvoltare a băncii cu acționariat francez. Patrick Gelin a dat putere băncii, Guy Poupet a realizat că banca are și slăbiciuni, Philippe Lhotte a făcut inventarul puterilor și slăbiciunilor băncii, canalizându-se pe crearea unui punct de echilibru, iar François Bloch a exploatat la maximum capacitatea băncii de a performa, obținând cele mai bune rezultate în ceea ce privește profitabilitatea. În definitiv, cu François Bloch, BRD simte din nou gustul dulce al profitului. Și povestea poate continua, pentru că anul trecut, bancherul a mai primit un mandat în fruntea instituției de credit.

Editor BankingNews

Project Manager & Editor al publicaţiei online www.BankingNews.ro. Are o experienţă vastă, de peste 20 de ani, în domeniul mass-media. A ocupat, de-a lungul timpului, rolul de editor şi/sau funcţii de conducere în cadrul redacţiilor unor ziare şi reviste, precum "Cronica Română", "România Liberă", "Curierul Naţional", "Independent", "Agenda Construcţiilor" etc. Se simte bine în mediul virtual, unde a dezvoltat numeroase proiecte, fiind fondator sau co-fondator al www.ghiseulbancar.ro, www.banisiafaceri.ro, www.bankingjobs.ro şi www.cafeneauabancara.ro.

Leave a Reply

  • (not be published)