Accesul la finantare este considerat dificil de 82% dintre antreprenorii români, insa mai mult de jumatate dintre acestia (55%) cred ca in maximum 10 ani România va oferi un mediu prietenos pentru afaceri, conform unui studiu EY. De asemenea, 62% dintre antreprenori considera ca educatia antreprenoriala s-a imbunatatit in România in ultimul an, fata de 58% in editia din 2014 a studiului, 50% spun ca aspectele de natura fiscala reprezinta cel mai mare obstacol in dezvoltarea unei afaceri in România, iar 65% dintre antreprenori cred ca esecul in afaceri este penalizat de catre societate.

Astfel, studiul semnaleaza ca 34% dintre antreprenorii români care au raspuns chestionarului EY “Antreprenorii vorbesc — Barometrul antreprenoriatului românesc 2015” se asteapta ca România sa ofere un mediu prietenos pentru dezvoltarea afacerilor intr-un orizont mediu de timp (5-10 ani), in timp ce 21% dintre ei se asteapta ca acest lucru sa se intâmple intr-un orizont scurt de timp (3-5 ani). Daca 55% dintre antreprenori indica un orizont de maxim 10 ani, 19% dintre antreprenori sunt mult mai pesimisti. Acestia din urma considera ca România are nevoie de cel putin 30 de ani pentru a deveni un mediu pro-business.

Aproape 50% dintre respondenti indica aspectele de natura fiscala, precum impredictibilitatea reglementarilor, complexitatea fiscalizarii si nivelul taxelor, ca reprezentând cel mai mare obstacol in crearea si dezvoltarea unei afaceri in România.

De asemenea, din analiza cuvintelor utilizate de antreprenori pentru a indica obstacolele cele mai importante in dezvoltarea afacerilor se observa faptul ca lipsurile le marcheaza activitatea, fie ca este vorba despre lipsa predictibilitatii fiscale, a resurselor umane calificate, a sustinerii antreprenorilor de catre administratiile locale si centrale, lipsa incubatoarelor de afaceri sau a resurselor financiare.

La fel ca la editia anterioara a studiului, dintre cei 5 piloni care sprijina dezvoltarea antreprenoriatului, educatia si formarea antreprenoriala reprezinta singurul factor perceput de majoritatea antreprenorilor ca având o evolutie pozitiva: 62% dintre antreprenori considera ca acest factor s-a imbunatatit in România in ultimul an, fata de 58% in editia din 2014.

Pe de alta parte, 42% dintre respondenti au indicat o imbunatatire a culturii antreprenoriale, 37% cred ca ajutorul oferit de organizatiile specializate in dezvoltarea antreprenoriatului a cunoscut o evolutie pozitiva, iar 30% ca accesul la finantare s-a imbunatatit. Doar 20% dintre respondenti considera ca reglementarea si fiscalizarea au cunoscut o evolutie pozitiva in 2014.

Studiul mai subliniaza ca frica de esec ramâne una dintre barierele semnificative pentru abordarea antreprenoriatului. Un procent de 65% dintre antreprenori considera ca esecul in afaceri este penalizat de societatea româneasca, fiind perceput ca o bariera pentru viitoarele proiecte de afaceri (37%), o nereusita in cariera (17%) sau indica lipsa abilitatilor necesare pentru a fi antreprenor (11%). Doar pentru 29% dintre antreprenori esecul in afaceri este un prilej de invatare.

Programele specifice de educatie antreprenoriala (56% dintre raspunsuri) sunt pentru intreprinzatorii români cele mai reprezentative pentru imbunatatirea perceptiei asupra antreprenoriatului ca alegere de cariera in rândul tinerilor. Pe locul al doilea, cu 22% dintre optiuni si in crestere fata de anul trecut, s-au situat programele guvernamentale care sustin antreprenoriatul.

In acelasi timp, antreprenorii ofera mentorat celor aflati la inceput: 68% mentoreaza antreprenori de start-up-uri intr-un cadru organizat sau informal.

Potrivit studiului EY, dintre formele de ajutor coordonat oferite de asociatii si institutii specializate, antreprenorii considera incubatoarele si acceleratoarele de afaceri ca având pe termen lung cel mai important rol in dezvoltarea antreprenoriatului, urmate de programele guvernamentale pentru start-up-uri. In România, aceste programe sunt coordonate de Directia Politici Antreprenoriale si Implementare Programe pentru IMM-uri, din cadrul Ministerului Energiei, IMM-urilor si Mediului de Afaceri.

‘Antreprenoriatul este una dintre fortele majore care schimba lumea asa cum o stim, manifestându-se din ce in ce mai puternic in tarile cu traditie antreprenoriala, dar si in tarile emergente. Antreprenoriatul se schimba si el, tot mai multi tineri infiintându-si propria companie. Aproape 50% dintre antreprenorii de la nivel mondial au intre 25-44 de ani. De asemenea, tinerii intre 25-34 de ani sunt cea mai antreprenoriala grupa de vârsta. Provocarea majora pentru tinerii si antreprenorii români este sa tina pasul cu aceste evolutii rapide care au loc la nivel mondial. Aceeasi provocare o au in egala masura si institutiile publice. Problemele legate de reglementare (complexitatea fiscalizarii, birocratia, lipsa predictibilitatii fiscale) sunt cele mai presante aspecte pentru IMM-urile românesti, fata de cresterea bazei de clienti, care reprezinta cea mai importanta problema pentru IMM-urile din Uniunea Europeana’, spune Bogdan Ion, country managing partner, EY România.

Studiul EY România privind perceptia antreprenorilor români asupra mediului antreprenorial local are la baza raspunsurile la un chestionar online a 369 de antreprenori, analiza unor indicatori economici si sociali cantitativi, concluziile unor mese rotunde organizate cu antreprenorii si analiza a peste 100 de bune practici si initiative guvernamentale din tarile G20 si România. Dintre respondentii la chestionar, 49% au afaceri de sub 1 milion euro, 31% afaceri intre 1-5 milioane euro, 10% intre 5-15 milioane euro, iar 10% venituri de peste 15 milioane euro. Cei mai multi respondenti provin din Bucuresti (39%) si judetele Cluj (8%), Brasov (7%) si Timis (7%).

Editor BankingNews

Project Manager & Editor al publicaţiei online www.BankingNews.ro. Are o experienţă vastă, de peste 20 de ani, în domeniul mass-media. A ocupat, de-a lungul timpului, rolul de editor şi/sau funcţii de conducere în cadrul redacţiilor unor ziare şi reviste, precum "Cronica Română", "România Liberă", "Curierul Naţional", "Independent", "Agenda Construcţiilor" etc. Se simte bine în mediul virtual, unde a dezvoltat numeroase proiecte, fiind fondator sau co-fondator al www.ghiseulbancar.ro, www.banisiafaceri.ro, www.bankingjobs.ro şi www.cafeneauabancara.ro.

Leave a Reply

  • (not be published)