Cardul bancar este un instrument de plată, nu de încasare.

Digitalizarea oferă oportunități enorme și asigură soluții pentru multe dintre provocările cu care ne confruntăm, mai ales în timpul crizei provocate de pandemia de COVID-19, dar, în același timp, expune economia și societatea la amenințări cibernetice.

Atacurile cibernetice și criminalitatea informatică sunt tot mai numeroase și mai sofisticate în întreaga Europă. Se preconizează că această tendință va continua să crească în viitor, date fiind previziunile conform cărora 22,3 miliarde de dispozitive la nivel mondial vor fi conectate la internetul obiectelor până în 2024, potrivit datelor Consiliului European.

Potrivit DIICOT, tendințele de manifestare a formelor de criminalitate informatică la nivel național sunt similare celor înregistrate la nivel internațional. Numărul grupurilor infracționale specializate în atacuri directe și complexe asupra ATM-urilor sau sistemelor bancare au fost în creștere, iar prejudiciile înregistrate sunt tot mai importante.

In pandemie, România a trecut prin nenumărate situații in care infractorii cibernetici au actionat. Cea mai recentă schemă de fraudă relatată de politie și presă este legată de infracțiunile prin “metoda OLX”. Mai precis, infractorii cibernetici se dau drept cumpărători pe platformă. Indivizii sunt “clienţi interesaţi” şi le cer oamenilor datele de identificare ale cardurilor pentru a face plata produselor aflate la vânzare, inclusiv codul de securitate aflat pe spatele cardurilor (format din 3 cifre).

‼️ Acesta NU se dezvăluie niciodată! În unele cazuri, se cer chiar sume minime disponibile pe card. Aceste practici sunt ilegale, sunt infacțiuni și trebuie raportate.

ING Bank: Datele nu trebuie date, căci sumele nu pot fi recuperate

Important! Dacă cineva a pus mâna pe datele cardului tău, următoarea mutare a lui va fi să îți ia banii. Nu da nimănui aceste informații, pentru că banii furați nu vor putea fi niciodată recuperați.

⚠️Ce spune legea

Nu sunt considerate tranzacții frauduloase plățile pentru care furnizezi datele cardului și pe care le aprobi prin autentificare cu doi factori (în Home’Bank sau prin cod primit pe SMS). Asta înseamnă că șansele ca băncile să recupereze sumele pentru clienții lor sunt aproape nule în astfel de cazuri*. (*Potrivit Directive Europene Privind Serviciile de Plăți – PSD2, transpusă în legislația română în Legea 209/2019, în cazul acestor tranzacții nu pot fi inițiate dispute bancare pe motiv de fraudă).

1️⃣ Ce să faci ca să NU se întâmple asta

Fii foarte atent la mesajele primite prin e-mail, rețele sociale, SMS, Whatsapp și chiar și la apelurile telefonice în care îți sunt cerute datele cardului. Nu da click pe link-uri necunoscute.

2️⃣ Ce să ai în vedere când faci shopping online

Dacă vrei să cumperi un produs online, asigură-te că site-ul este cel corect! Ca să fii sigur, tastează tu adresa website-ului în bara de navigare. Să zicem că ai achiziționat ceva de pe un site și apoi primești un link către o pagină de internet falsă, care imită pagina oficială, unde îți sunt cerute datele cardului pentru presupuse taxe vamale sau de curierat. Contactează comerciantul pentru a confirma autenticitatea acestor taxe și NU introduce datele cardului. De asemenea, nu introduce niciodată pe astfel de site-uri userul și parola de Home’Bank sau soldul disponibil în cont.

3️ Ce să reții pentru a evita “phishing-ul”

Cardul bancar este un instrument de plată, nu de încasare.
NU da niciodată datele cardului dacă ai produse de vânzare postate pe diferite site-uri sau aplicații. În cazul în care trebuie să primești bani, poți trimite doar codul IBAN.

4️⃣ Ce să faci dacă ai dat datele

În cazul în care ai furnizat totuși datele de card și primești o solicitare din Home’Bank pentru autorizarea unei plăți, verifică atent detaliile afișate și RENUNȚĂ la efectuarea ei.

5️⃣ Ce trebuie să faci dacă ai dat datele și ai autorizat plata

Oops! Ai autorizat o astfel de tranzacție? Blochează imediat cardul, anunță banca la numărul de telefon de pe spatele cardului. Totodată, păstrează întreaga corespondență purtată cu autorul fraudei și depune o sesizare Poliției Române.

Editor BankingNews

Editor al publicaţiei online www.bankingnews.ro. A participat activ nu numai în managementul şi dezvoltarea proiectului, ci a adoptat şi o implicare directă în activitatea editorială, fiind atrasă de munca redacţională. A descoperit pasiunea pentru jurnalism atunci când a făcut parte din echipa care a lansat portalul www.ghiseulbancar.ro. Așa că îşi asumă rolul de editor, alcătuind, de cele mai multe ori, materiale de analiză.

Leave a Reply

  • (not be published)