Asociaţia Română a Băncilor a anuţat anul trecut că poartă discuţii cu Agenţia Naţională de Administrare Fiscală, Banca Naţională a României şi alte autorităţi ale statului pentru modificarea legislaţiei, care să permită procese digitale integrale, credite 100% online şi în România. Pe piaţa bancară autohtonă nu este permisă, încă, “înrolarea” online a clienţilor. Vom asista în 2017 la atingerea obiectivelor? Vom avea credite 100% online, vom beneficia de digitalizarea tututor proceselor?

ARB a creat un grup de lucru pentru armonizarea legislaţiei româneşti cu legislaţia europeană. În prezent, discuţiile cu autorităţile fiscale se poarta pentru a permite ca acordurile pentru consultarea bazelor de date ale ANAF, ale Biroului de Credit sau ale altor entităţi să fie permise şi în format electronic, nu numai cu semnătura clientului dată pe un format de hârtie.

“Se discută deja despre modificarea unor regulamente care să nu mai trateze instrumentele cu plată, ci autorizarea serviciilor de plată, ceea ce ar permite şi uilizarea canalelor electronice prin care aceste servicii sunt folosite şi validitatea utilizării semnăturii, a credenţialelor, în aceste aplicaţii. Avem un dialog permanent cu BNR, cu ANAF. Exista acel protocol cu ANAF care funcţionează de doi ani de zile. Acest sistem a simplificat deja procesul de creditare, dar dorim să facem un pas în plus şi să permitem şi acordul electronic al clientului pentru consultarea acestor date la ANAF. Discuţiile vor continua”, declara, în luna octombrie 2016, Rodica Tuchilă, director şi coordonator al grupului de lucru pe digitalizare din cadrul ARB, la o conferinţă pe această temă.

Ce am înţeles deja este că România nu deţine o legislaţie completă şi clară. Iniţiativa băncilor comerciale locale pentru creditele 100% online, la distanţă, este de fapt un semiprodus.

Spre exemplu, în Polonia, un credit online înseamnă că identificarea persoanei care doreşte produsul se realizează 100% online. Identificarea clientului se realizează prin mijloace video, deci la distanţă.

În România, clientul este verificat prin instituţiile statului. În spirit autohton, creditul lansat de Libra Internet Bank este un semiprodus, adaptat legislaţiei actuale. Clientul îşi poate deschide un cont online pe care îl activează printr-un transfer initial de 1 leu, cu rol de verificare a identităţii noului client. Cu alte cuvinte, mult trambiţata creditare 100% online este de fapt semi-online.

Băncile vor, însă legislaţia nu le ajută. De ce au nevoie? Răspunsul este simplu: de soluţii sigure de identificare a clienţilor. Abia atunci BNR şi ARB vor putea pune în practică credite 100% online.

Un alt aspect de care trebuie ţinut seamă este reprezentat de gradul de educaţie financiară. O spun răspicat şi bancherii, care sunt primii interesaţi să adauge în portofoliul lor produse uşor de accesat, dar şi uşor de înţeles de către toţi clienţii.

“Aceste bănci 100% online din Europa au clienţi cu venituri peste medie şi un grad de educaţie financiară ridicat”, ţine să precizeze şi Dana Demetrian, vicepreşedinte pe zona de retail în cadrul celei mai mari bănci din România, BCR.

Gabriela DINU

Publicatia online www.bankingnews.ro este cea mai completa sursa de informatii financiar-bancare, fiind structurata pe doua componente distincte, ambele avand acelasi rol: informarea exacta a publicului larg cu privire la produsele si serviciile financiar-bancare disponibile pe piata romaneasca de profil.

Leave a Reply

  • (not be published)