Inovatia digitala e un “must” pentru dezvoltarea pietei bancare autohtone si nu numai. Trendurile anului 2016 au fost deja stabilite. Atat bancile autohtone, cat si cele mari europene, stiu ca sucursala “se muta” treptat in online. Publicatia online www.BankingNews.ro iti arata tendintele si miscarile anului 2016 in digital banking, pornind de la opiniile exprimate de specialisti si de la o serie de materiale care fac referire la acest subiect.

Bancile europene testeaza tehnologii noi la scara larga, in timp ce unele banci locale nu au nici macar pagina de Facebook sau canale online de interactiune cu clientii. La scara europeana, clientii bancilor stiu ca “Your phone is your wallet, just tap-to-pay”, in ce romanii daca abia folosesc aplicatia de mobile banking.

Decalajul erei digitale poate fi combatut daca bancile se implica si inoveaza mai mult. Multe banci europene au reusit sa-si “mute” clientii din sucursale pe canalele online. In Europa anului 2016 se va vorbi tot mai des despre “omni-channel banking”, o combinatie intre sucursalele bancare si serviciile bancare digitale.

Pana in 2017, tableta, smartphone-ul si laptop-ul vor sti unde te afli, ce faci si ce cauti

Platformele digitale ofera managerilor de marketing oportunitati uriase. Cu informatiile financiare in fata, acestia vor intelege potentialul clientilor in cel mai mic detaliu.

Digital-bankingPe baza propriilor date stranse dar si a celor disponibile pe retele de socializarile, in 2016 tot mai multe banci europene se vor axa pe profiluri si caracterizari facute clientilor sau viitorilor clienti. Doar asa vor cunoaste din timp ce isi doresc clientii si ce gen de produse prefera (exista deja algoritmi pe Facebook si Google care fac posibil ca produsele ce ar putea sa te intereseze pe tine sa-ti apara pe pagina de socializare).

Totodata, exista deja aplicatii ale telefoanelor inteligente care iti identifica locatia si mai sunt doar cativa pasi pana la a afla ce faci si ce iti place.

E clar ca tendintele autohtone nu sunt aceleasi cu cele din vest, dar merita sa facem un pas in fata si sa incercam sa promovam mai mult tehnologia. In 2016, e timpul ca si bancile romanesti sa raspunda acestor tendinte europene si sa-si incurajeze clientii sa foloseasca asemenea servicii virtuale, sa vorbeasca mai mult si mai clar despre digital banking.

Romania in 2016: Digital banking va inseamna mobile banking & social media

Publicatia online www.BankingNews.ro va organiza cea de-a doua editie a conferintei ”Banking Innovation Lab.”, in toamna acestui an, mai exact in luna septembrie 2016, unde specialistii vor vorbi despre digital banking.

Pana atunci, cand asteptam miscari interesante in piata, va propunem sa trecem in revista demersuri la indemana bancilor pentru a aduce tehnologia mai aproape si in folosul clientului. Si nu numai!

Primul pas spre o banca digitala inseamana plasarea clientului in centrul tuturor proceselor digitale dezvoltate de ea. Bancile romanesti vor trebui ca in acest an sa creasca baza de clienti pentru serviciile digitale, de internet sau mobile banking, avand in vedere ca doar 8% din populatie foloseste aceste servicii. Si asta in conditiile in care romanii folosesc intens internetul.

Datele partiale din 2015 aratau ca 80% din clientii bancarizati folosesc internetul cel putin o data pe saptamana, iar circa 60% acceseaza internetul de pe terminale mobile.

digital2016 este un an al provocarilor. Bancile vor trebui sa fie mai vizibile, sa atraga mai multi clienti pe zona de banking digital. Chiar daca Romania este impartita in zone care nu folosesc deloc internetul, exista si zone cu clienti activi, care utilizeaza intens serviciile online oferite de banci ( de exemplu folosesc online bankingul pentru verificarea soldului).

In 2016 bancherii ar trebui sa investeasca in educarea personalului. Sa vorbesca mai apasat despre digital banking  pentru a creste interesul romanilor.

Angajatii pot ajuta la promovarea eficienta a produselor digitale. Bancherii vor trebui sa inoveze mai mult, sa fie mai creativi. Doar asa vor reusi sa-i convinga pe clientii romani sa incerce si alte solutii digitale. Tot ei pot determina si sunt responsabili cu educarea clientului.

Discutiile pe tema securitatii online si despre plata cu cardul, dar si prezentarea solutiilor in cazuri de frauda vor aduce incredere clientilor romani si deci o mai mare disponibilitate in a le folosi.

Ce planuri are cea mai mare banca din sistem 

“Atat timp cat 8% din populatie foloseste internet banking-ul, in primul rand trebuie sa cream aceasta baza, sa ne uitam si la viitor, sa ne uitam ce se intampla si in celelalte piete si sa fim pregatiti si sa lansam servicii, sa ne uitam catre amenintarile ce vin din celelalte industrii, dar sa ne asumam rolul de a educa populatia si de a atrage cat mai multi clienti in zona de digital in beneficiul lor”, a declarat in 2015, la o conferinta de specialitate, Marian Ignat,director executiv in cadrul BCR.

Aparitia in motoarele de cautare ar trebui sa fie principalul obiectiv  pentru orice banca in acest an, iar eforturile de optimizare SEO sa nu mai fie marginale, sunt atentionari venite din partea specialistilor IT consultati de www.BankingNews.ro.

De asemenea este esential ca in 2016 bancile sa se axeze pe o versiune de mobil a site-ului sau o versiune destinata tuturor dispozitivelor.

“Intre 2013 si 2015, numarul  cautarilor din retelele mobile destinate bancilor a crescut cu 129%, iar cautarile de pe calculator au scazut cu 1%”, potrivit secialistilor IT de la The Cocktail, o companie de consultanta si strategie digitala. In Romania, 50% dinte cautarile romanilor sunt efectuate de pe telefonul mobil.

In 2016 bancile nu trebuie sa uite retelele sociale, chiar daca interactiunea directa da fiori reci unor institutii bancare autohtone!

Facebook ar trebui sa fie exploatat la maximum, fiind prima legatura directa si rapida cu clientul. Pagina bancii de Facebook poate creste gradul de comunicare si poate ajuta la perceperea nevoilor imediate ale clientilor, sunt de parere specialistii de la The Cocktail.

Rapiditatea si mobilitatea acestei retele poate fi folosita si ca un instrument de recrutare, cu toate ca la noi este folosita mai des reteau Linkedin. Insa, in Europa de vest, acest canal e principala metoda de recrutare pentru banci mari precum CaixaBank, BBVA sau Santander.

Ce operatiuni  prefera clientii bancilor spaniole

Ca sa ne dam seama unde ne situam, va spunem ce preferinte au spaniolii in materie de interactiune cu banca. “In momentul de fata, activitatile clientilor pe internet inseamana vizualizare soldului/ transferuri bancare – 96%, dar in ultima perioada clientii prefera sa fie contactati de un consilier pe chat  – 19%, iar accesarea unor noi produse bancare online este preferata de 12%, toate tendintele fiind in crestere”, potrivit specialistilor de la The Cocktail, citati de www.BankingNews.ro.

Pentru clientii utilizatori de smartphone-uri, cele mai apreciate aplicatii ale bancilor raman cele prin care clientul vizualizeaza cel mai apropiat ATM.

Si romanii isi pot gasi rapid ATM-ul cautat, prin aplicatiile dezvoltate de cateva banci autohtone (BCR, Raiffeisen Bank, UniCredit Bank, ING Bank, Intesa Sanpaolo Bank) dar si aplicatii gratuite generaliste, descarcate pe telefonul mobil, gen “Caut ATM”. Aceasta aplicatie le permite utilizatorilor sa descopere cele mai apropiate ATM-uri pentru 24 dintre cele mai mari banci din Romania. Aplicatia contine 7.000 de bancomate de pe teritoriul intregii tari si foloseste Google Maps pentru localizari.

Bancile se pregatesc deja de schimbari: tehnologia digitala va schimba natura si provocarile relatiei client-banca. Alte industrii sunt pregatite sa “muste” din piata bancara

Toate drumurile de business duc catre digital. Publicatia online www.BankingNews.ro a pubicat deja materiale despre intentiile Orange de a lansa o banca digitala in 2017, dar si intentiile Google si Facebook de a activa pe piata financiar-bancara. Cu alte cuvinte, Business Banking Goes Digital!

Gabriela DINU

Publicatia online www.bankingnews.ro este cea mai completa sursa de informatii financiar-bancare, fiind structurata pe doua componente distincte, ambele avand acelasi rol: informarea exacta a publicului larg cu privire la produsele si serviciile financiar-bancare disponibile pe piata romaneasca de profil.

Leave a Reply

  • (not be published)