Evoluția pozitivă a principalilor indicatori financiari și de business înregistrați de Patria Bank pe parcursul anului trecut, cu profit operațional încă din trimestrul al II-lea, este reconfirmată de rezultatul net pozitiv pentru întreg anul 2019: 5,3 milioane de lei profit net preliminar.


„Atingerea profitabilității în an, pentru exercițiul financiar 2019, ne bucură, fiind un obiectiv urmărit și așteptat de investitori și de întreaga organizație. 2019 a fost un an cu decizii importante, unele chiar dificile, dar necesare – dacă ne gândim la optimizarea rețelei teritoriale, cu pași noi în direcția digitalizării și, poate cel mai important, cu menținerea și manifestarea interesului crescut de a finanța antreprenoriatul românesc.

Peste 750 de milioane de lei (din totalul de 841 milioane de lei) au ajuns la antreprenori prin credite micro, agro și IMM, cu sau fără garanții, antreprenori cărora le mulțumim pentru încredere. Privim cu optimism la 2020, ne dorim să continuăm creșterea și să fim un participant activ și inovativ în segmentele de business și pe piața de capital”, a declarat Daniela Iliescu, Director General Patria Bank.

Principalii contributori la atingerea rezultatului pozitiv au fost:


• Creșterea organică pe toate liniile de activitate prin vânzări de credite de peste 841 milioane de lei în cursul anului 2019 și o crestere a ponderii creditelor brute în total active de la 57% la finele lui 2018 la 62% la 31 decembrie 2019.

Pe plan comercial, Banca a continuat să fie un participant activ pe segmentele de persoane juridice reprezentative pentru activitatea Băncii (IMM, Microintreprinderi și Agro), cu adresabilitate atât în zona urbană, dar și în mediul rural și a reconsiderat strategia de creștere a segmentului de retail (persoane fizice), preponderent în mediul urban, inclusiv prin creșterea pe zona de credite ipotecare.

În ceea ce privește finanțarea antreprenoriatului, dinamica producției de credite noi a generat o evoluție pozitivă a soldului creditelor performante în cadrul tuturor sub-segmentelor de business, Patria Bank consolidând cele trei direcții principale: IMM și Small Corporate (IMM), Microîntreprinderi (Micro) și Agribusiness (Agro).

În sub-segmentul IMM și al companiilor Small Corporate Banca se concentrează în permanență pe dezvoltarea bazei de clienți prin intermediul ofertelor personalizate și prin dezvoltarea calității relației cu clienții ca diferențiatori principali, alături de viteza de răspuns.

În ceea ce privește sub-segmentul Micro, s-a reușit consolidarea strategiei de dezvoltare în condiții controlate a riscului de credit, asigurându-se o creștere a numărului de credite de valoare mică și de dispersie a riscului către un număr mare de clienți. Astfel, aproximativ 93% din toate finanțările Micro acordate în anul 2019 au valoare mai mică de 50.000 euro.

Pentru segmentul Agro, un pilon important al finanțării a continuat să fie reprezentat de finanțarea proiectelor cu componentă de Fonduri Europene, atât în zona fermelor de animale, cât și al celor vegetale. Finanțările acordate în cadrul APIA și finanțarea achiziției de utilaje și terenuri sunt principalele linii de sprijin oferite companiilor care activează în domeniul agriculturii. De asemenea, și în 2019 Patria Bank a continuat să fie al doilea cel mai important utilizator de garanții emise de Fondul de Garantare a Creditului Rural din România (FGCR).

• Creșterea veniturilor operaționale cu 6,50 milioane lei față de anul 2018. Anul 2019 a generat o consolidare a veniturilor, atât în zona veniturilor din dobânzi (+13% față de 2018), cât și în cele de natură tranzacțională (creștere de 13% a veniturilor din comisioane). Împreună cu reducerea cheltuielilor, acestea au generat o creștere a rezultatului operațional cu 27,9 milioane lei față de anul anterior.

• Optimizarea și reducerea cheltuielilor operaționale cu 13% (21,4 milioane de lei) pe fondul optimizărilor la nivelul rețelei teritoriale, precum și a eficientizării administrării cheltuielilor în general.

• Consolidarea bazei de capital, impactată pozitiv de emisiunea de obligațiuni negarantate, neconvertibile și subordonate, denominate în Euro, în valoare totală de 5 milioane de Euro plasată cu succes in luna septembrie 2019. Obligațiunile au o scadență de 8 ani și o rată a dobânzii fixă de 6,50%/an, iar emisiunea a fost înregistrată în octombrie în fonduriile proprii ale băncii, urmare a aprobării primite de la Banca Națională a României.

Planurile pentru acest an

Pentru anul 2020 Patria Bank va continua să fie un jucător activ în finanțarea companiilor și antreprenorilor din mediul urban și, împreună cu Patria Credit IFN, în comunitățile rurale. Dezvoltarea comunităților și promovarea incluziunii financiare, economice și sociale în mediul rural, prin microfinanțare și creditare Agro, rămân în focusul băncii, alături de dezvoltarea segmentului retail (persoane fizice), preponderent în mediul urban și în orașele mici, în special prin creșterea pe zona de credite ipotecare.

Editor BankingNews

Editor al publicaţiei online www.bankingnews.ro. A participat activ nu numai în managementul şi dezvoltarea proiectului, ci a adoptat şi o implicare directă în activitatea editorială, fiind atrasă de munca redacţională. A descoperit pasiunea pentru jurnalism atunci când a făcut parte din echipa care a lansat portalul www.ghiseulbancar.ro. Așa că îşi asumă rolul de editor, alcătuind, de cele mai multe ori, materiale de analiză.

Leave a Reply

  • (not be published)