Stocul garantiilor de stat emise pentru programul Prima casa, lansat in vara lui 2009, a ajuns la inceputul acestui an la 9 miliarde de lei (aproximativ 2 miliarde euro), potrivit datelor Ministerului Finantelor. Programul Prima casa a sustinut in anii de criza creditul ipotecar.

Imprumuturile acordate prin acest program pana acum totalizeaza circa 4 miliarde de euro, bancherii reusind sa vanda in cei patru ani si jumatate de derulare a programului peste 100.000 de credite imobiliare. Practic, cea mai mare parte a creditelor ipotecare acordate de banci in prezent sunt credite Prima casa.

Pana la jumatatea anului trecut cei mai multi clienti au accesat varianta in euro a programului, stimulati de costul mai mic al imprumuturilor in valuta. Abia dupa ce guvernul a renuntat la varianta in euro a programului Prima casa a inceput sa prinda contur o masa a creditelor ipotecare in lei.

Creditul de retail a ramas pe linia de plutire gratie vanzarilor bune de imprumuturi pentru cumpararea de locuinte. Numarul creditelor ipotecare a crescut de la 160.000 la 272.000 din luna decembrie 2008 pana in prezent, van¬zarile fiind sustinute de acest program guvernamental.

Pentru 2014, Guvernul a stabilit un plafon de 1,2 mld. lei pentru garantiile care vor fi acordate pentru program, identic cu cel din 2013, la care se adauga 740 mil. lei reprezentand fonduri neutilizate anul trecut.

Anul trecut, Fondul National de Garantare a Creditelor pentru IMM-uri a acordat 25.500 de garantii pentru Prima Casa, valoarea medie a unei finantari fiind de 37.000 euro, iar beneficiarii au la dispozitie in acest an circa 2 mld. lei.

Beneficiarii programului au preferat achizitionarea locuintelor de doua camere in proportie de peste 51%, Bucuresti, Cluj, Ilfov, Timis si Constanta ramanand in topul judetelor la nivel national. Rata creditelor neperformante a fost de 0,1%.

 

Integral in ZF.ro

Publicatia online www.bankingnews.ro este cea mai completa sursa de informatii financiar-bancare, fiind structurata pe doua componente distincte, ambele avand acelasi rol: informarea exacta a publicului larg cu privire la produsele si serviciile financiar-bancare disponibile pe piata romaneasca de profil.

Leave a Reply

  • (not be published)