Întâlnirea cu László Diósi îmi dezvăluie un om ostenit, în adevăratul sens al cuvântului, dar cu care am dezvoltat un dialog deschis și, pe alocuri, plin de umor.  Aștept puțin pentru că șeful OTP Bank trebuie să finalizeze o mică ședință, după care purcedem într-o discuție relaxată, dar fără menajamente. Prezent în țara noastră de 11 ani, interlocurorul meu se exprimă suficient de bine în limba română. De altfel, declară cu mândrie că România înseamnă acasă, mai ales că în urmă cu un an și jumătate a primit cetățenia română. ”După un proces destul de lung și birocratic!”, după cum ține să sublinieze. ”Chiar a fost un examen foarte serios pe care l-am susținut în fața unui comitet de șapte persoane, cu întrebări despre imn, constituție, geografie, literatură, etc., a fost foarte interesant. După atâția ani petrecuți aici, pot spune că acum sunt acasă”, povestește László Diósi.

Tema principală a acestui Selfie Interviu este generată, inevitabil, de problemele pe care banca ungară le-a întâmpinat cu portofoliul de credite în franci elvețieni  și oferta de conversie promovată pentru acești clienți. ”Cum a decurs relația cu proprii clienți, după toate tensiunile determinate de aprecierea agresivă a francului elvețian față de moneda națională?”, întreb, rugându-l, în același timp, pe László Diósi să caracterizeze ultimul an.

Bancherul recunoaște că 2015 a fost un an epuizant pentru întreaga echipă OTP Bank, după care se oprește brusc. Zâmbește ușor, apoi continuă. ”În Ungaria, este o glumă despre un băiat care smotocea un pisic și îl învârtea ca pe un lasou, ținându-l de coadă. Când îl observă, mama puștiului îl întreabă: «Dar ce faci cu pisicul?». «Îl fac să fie bucuros!», răspunde băiatul. «Cum, când tu îl chinui!?!», exclamă mama. «Păi nu acum. Va fi bucuros după ce-l las în pace!», se scuză băiatul”. Povestioara plină de umor ne face pe amândoi să râdem cu poftă.

Apoi, debordând de sinceritate, spune: ”Cam așa m-am simțit și eu”. Nu mă pot abține și cer lămuriri: ”Presupun că ați fost în rolul pisicului?”. Fără să stea pe  gânduri, László Diósi întărește amuzat: ”Cu tot cu coadă!” Lasă povestioara cu tâlc la o parte și devine grav, oftând prelung: ”Anul trecut a fost un an extraordinar  de greu! (Repetă!) Extraordinar de greu și complex. Cred că fiecare dintre colegii mei au lucrat de două ori mai mult decât de obicei, dar până la urmă a ieșit totul  foarte bine. Suntem acum mult mai puternici decât eram înainte”.

Șeful OTP Bank îmi explică faptul că a beneficiat de susținerea unei ”echipe superbe, profesioniste, care a rezolvat tot”. ”Mă bucur enorm de acest lucru. De multe ori, am discutat anul trecut că supraviețuirea este deja o realizare, pentru că în același timp am derulat mai multe proiecte în cadrul băncii și ne-am confruntat cu mai multe provocări. A fost criza cu francii, am avut procesul de integrare a Băncii Millennium Bank, am operat modificări majore la sistemului IT, a trebuit să ne și dezvoltăm în paralel”, subliniază CEO-ul OTP Bank.

* 80% dintre clienții cu credite în franci s-au arătat interesați de oferta de conversie

Previzibil, discuția noastră ajunge în prezent, la situația actuală a programului de conversie a creditelor în franci elvețieni, pe care OTP Bank l-a inițiat la finalul anului trecut. ”Suntem pe cel mai bun drum cu acest program. Avem deja 2.000 de conversii implementate în sistemul nostru. În fiecare zi se finalizează între 140 și 200 de contracte. În așteptare sunt alți 3.000 de clienți, care deja au semnat acordul de acceptare a conversiei. Sunt mulțumit pentru că peste 80% dintre clienții OTP Bank sunt interesați de oferta prezentată”, evidențiază László Diósi.

În același timp, bancherul ține să specifice că procesul nu este deloc ușor. ”Trebuie să explicăm pentru fiecare client foarte bine. Fiecare client vine de trei – patru ori  în sucursală până se ajunge la definitivarea practică a procesului prin semnarea contractului, pentru că trebuie să lăsăm timp oamenilor să analizeze oportunitatea conversiei, să se sfătuiască în familie, să vorbească cu avocați. Noi putem garanta că aceasta este cea mai bună soluție pe care clienții o pot obține, în momentul actual. Sper că aici se va termina întreaga poveste a creditelor în franci”, precizează domnia sa.

* De ce a externalizat OTP Bank portofoliul de credite în franci elvețieni

Nu părăsesc subiectul și cer un punct de vedere despre discuțiile aprinse pe care le-a generat externalizarea portofoliului de credite în franci în Olanda: ”Care este  povestea cu externalizarea creditelor în franci? Doriți să explicați acest episod clienților OTP Bank?”.

”Când s-a întâmplat acest lucru în perioada 2007-2008, a fost o practică generală în sectorul bancar românesc. Nu numai OTP Bank a făcut așa, ci aproape toate băncile din România au procedat astfel. Ce pot să spun este că, niciodată, niciun client nu a avut vreo problemă sau vreun aspect negativ din această cauză. A fost vorba despre o procedură tehnică după ce România a intrat în Uniunea Europeană, când circulația capitalului a devenit liberă. Dar, sunt de acord că acest lucru putea fi mult mai bine explicat clienților noștri. Pentru că acum, în jurul subiectului, este o ceață și s-au născut tot felul de legende, care nu au niciun sâmbure de adevăr”, vine explicația lui László Diósi.

De altfel, șeful OTP Bank recunoaște că cea mai mare greșeală a băncilor din România a fost reprezentată de lipsa comunicării. Oftează prelung, apoi specifică:  ”Trebuie să investim mult mai mult timp în comunicare, pentru a regăsi încrederea clienților. Și nu numai noi la OTP Bank, ci toate băncile în general. Aceasta este o problemă și la nivel global, numai că, în România, este combinată cu lipsa de educație financiară”.

Bancherul consideră că un client nemulțumit poate deveni cel mai bun client, dacă îi acorzi timp pentru a-i înțelege problemele. ”Întotdeauna încerc să caut cauza nemulțumirii, să putem avea o bază comună de discuție și astfel să putem dezvolta relația de parteneriat. În fiecare săptămână răspund la reclamații, mă întâlnesc cu clienții, încerc să găsim soluții împreună cu ei pentru că vreau să știu unde suntem și ce putem face mai bine”, susține interlocutorul meu.

laszlo-diosi-oficial

* Despre efectele Legii privind darea în plată: ”Nu vom majora avansul pentru creditele acordate în marile orașe, însă împrumuturile vor mai scumpe!”

Șeful OTP Bank se referă și la Legea privind darea în plată, care ar putea genera segmentarea pieței creditelor ipotecare în funcție de zone. În opinia sa, avansul de 15% pentru împrumuturile dedicate clienților din marile orașe poate fi menținut, în timp ce românii din orașele mici și din mediul rural ar putea avea nevoie de un aport mai mare.

“Piața creditării ar putea fi mult mai segmentată, după aprobarea Legii privind darea în plată. Mai exact, cred că avansul de 15% pentru creditele ipotecare acordate în marile orașe poate fi păstrat fără probleme. Spre exemplu, în București, Cluj-Napoca, Timișoara sau Iași, piața imobiliară este vie, sunt multe tranzacții și nu vom avea probleme deloc. Dar în mediul rural și în orașele mici, unde piața imobiliară merge foarte încet cu foarte puține tranzacții, creditarea imobiliară ar putea fi mult mai scumpă și ar putea presupune o contribuție mai mare din partea clienților”, subliniază CEO OTP Bank.

Domnia sa crede că cel mai mult vor avea de suferit clienții din orașele mici și din mediul rural, adică practic acolo unde sunt necesare facilități pentru dezvoltarea economică și socială. László Diósi spune că deocamdată nu a fost luată nicio decizie, însă OTP Bank ar putea adopta o politică de creditare diferențiată în funcție de zonele de adresabilitate. Totodată, vorbind despre efectele pe care le avea Legea privind darea în plată, bancherul evidențiază faptul că finanțarea imobiliară va avea costuri mult mai mari și se am putea observa o reorientare către creditele în euro, în detrimentul împrumuturilor în lei.

“Darea în plată ar putea genera majorarea considerabilă, cu cel puțin 50%, a costului riscului. Tipic la un credit cu garanție, costul riscului trebuie să fie de maxim 1-1,5%. Dacă acesta va crește până la 4% din cauza acestei legi, automat prețul total plătit de clienți va fi mult mai mare. Dacă acum o marjă pentru un credit ipotecar este în jur de 3%, odată cu aprobarea actului normativ, marja ar putea începe de la 7%. Și atunci creditarea în lei ar avea de suferit. Din nou, va trebui să revizuim creditarea în euro, chiar dacă în prezent se observă un apetit al populației pentru împrumuturile în lei”, explică László Diósi.

* Ce urmează pentru OTP Bank

”Să ne liniștim puțin, apoi să creștem. Pentru OTP Grup, România este o piață cheie. Tocmai de aceea, anul trecut am majorat capitalul social de trei ori, o  dată pentru Millennium Bank, a doua oară pentru programul CHF și ultima dată pentru transferul portofoliului de credite în franci din Olanda. Am investit mult și vrem să continuăm cu investițiile și să ne focusăm pe clienții noștri. Anul acesta ne-am propus nu numai digitalizare, nu numai vânzare de produse, ci și recâștigarea încrederii clienților noștri”, susține CEO-ul OTP Bank.

László Diósi vorbește deschis și despre planul băncii ungare de a face noi achiziții pe piața locală, după experiența integrării Millennium Bank. ”Sper că vom mai face o achiziție. Ne-am atins primul nostru obiectiv, respectiv să ajungem o bancă medie spre mare. Următorul pas este să atingem o cotă de piață după active de 5%. Pentru asta putem să ne gândim, pe viitor, la o achiziție. Experiența cu Millennium Bank a fost foarte bună, chiar am făcut-o cu project managementul nostru, in-house, și a ieșit foarte bine. Ne gândim și la portofolii și la bănci mici, însă cu anumite limite. Nu trebuie să ne grăbim, spre exemplu, pentru o bancă cu cotă de foarte mică, pentru că procesul de integrare este aproape similar cu cel pentru o bancă mai mare. Dacă ar fi să aleg, prefer o bancă mai mare”, evidențiază bancherul.

* Nu cred că în România se poate impune un model de banking digitalizat complet

Când îi cer lui László Diósi să-și spună părerea despre digitalizarea bankingului la nivel mondial și despre posibilitatea ca acest tip de relație virtuală cu clienții să prindă și pe piața românească, șeful OTP Bank se declară adeptul unei combinații între bankingul tradițional și bankingul digitalizat.

”Un aspect care este deseori uitat îl constituie contextul cultural. Noi avem nevoie de o relație personală. Niciodată nu vom deveni scandinavi. Acolo se poate să se facă totul online, fără să vorbești cu nimeni. OTP Bank dezvoltă paralel două sisteme, pe de o parte digitalizare totală și pe de altă parte o consultație personală în sucursale. Colegii noștri trebuie să fie mult mai bine pregătiți, să fie un fel de consilieri pentru clienți”, apreciază oficialul băncii ungare.

În opinia sa, bancherul trebuie să aibă în societate un rol similar doctorului, profesorului sau preotului. Trebuie sa fie un consultant de încredere pentru client, pe tot parcursul vietii acestuia.

laszlo-diosi

* Istoria militară, o pasiune vie! Un trabuc seara, un moment de liniște!

Vorbim puțin despre viața personală. Subiectul aduce în prim-plan obiceiul său din fiecare zi, acela de a fuma seara un trabuc. ”La asta mă gândesc și acum. O să ies pe terasă, pe la opt și ceva și o să fumez un trabuc”, spune László Diósi.

În 2017, va împlini zece ani de când se află la conducerea subsidiarei locale OTP Bank. Are doi băieți și se declară un familist convins. ”Mi-am dorit întotdeauna familia aproape”, explică bancherul. Este pasionat de istoria militară.

”Găsesc foarte interesante domenii precum istoria, arheologia, dar mai ales istoria militară cu tot ce presupune aceasta. Colecția mea de e-book-uri este numai despre istorie. Am chiar și o colecție mică de arme”, dezvăluie șeful OTP Bank.

”Muzică ascult aproape orice gen, de la operă până la salsa, folclor sau marșuri militare. ”Sunt deschis către orice tip de muzică, chiar dacă nu tolerez zgomotul care se aude din camera fiilor mei, un fel scandinavian rock. Acolo nu am găsit încă nicio melodie care să-mi placă. E numai zgomot. Dar nu renunț!”, conchide bancherul.

Editor BankingNews

Project Manager & Editor al publicaţiei online www.BankingNews.ro. Are o experienţă vastă, de peste 20 de ani, în domeniul mass-media. A ocupat, de-a lungul timpului, rolul de editor şi/sau funcţii de conducere în cadrul redacţiilor unor ziare şi reviste, precum "Cronica Română", "România Liberă", "Curierul Naţional", "Independent", "Agenda Construcţiilor" etc. Se simte bine în mediul virtual, unde a dezvoltat numeroase proiecte, fiind fondator sau co-fondator al www.ghiseulbancar.ro, www.banisiafaceri.ro, www.bankingjobs.ro şi www.cafeneauabancara.ro.

Leave a Reply

  • (not be published)