Evoluția din ultimii 5 ani a portofoliilor de clienți ale celor mai mari bănci din România arată în esență o plafonare, cifrele indicând faptul că procesul de bancarizare a populației a devenit tot mai greoi. În general, instituțiile de credit concurează pentru o fâșie care își arată tot mai clar limitele, reușind cu greu să atragă noi consumatori. În fapt, creșterea portofoliilor de clienți are la bază cu precădere furnizarea de produse și servicii financiare unor clienți deja bancarizați.

Până la urmă, numărul de clienți demonstrează forța, vizibilitatea, atractivitatea și prestigiul unei bănci. Tocmai de aceea, lupta pentru constituirea unui portofoliu cât mai mare de clienți este acerbă. În România, numai 6 bănci (Banca Transilvania, BCR, BRD, Raiffeisen Bank, ING Bank și CEC Bank) au peste un milion de clienți, acestea fiind – de altfel – și cele mai agresive instituții de credit pe segmentul produselor și serviciilor destinate consumatorilor persoane fizice. Băncile își doresc un portofoliu de clienți cât mai consistent – pe de o parte – pentru a-și demonstra toate cele patru calități enumerate anterior și – pe de altă parte – pentru că în acest fel își pot multiplica veniturile prin vânzarea încrucișată.

În același timp, o bază cât mai largă de clienți poate constitui o piatră de temelie pentru succesul noilor produse și servicii lansate pe piață. Totodată, evoluția numărului de clienți demonstrează indirect calitatea serviciilor și produselor furnizate, iar faptul că portofoliile de clienți ale unor bănci se subțiază de la an la an poate constitui un element de îngrijorare și, de asemenea, de alarmă pentru managerii respectivelor instituții de credit. Având în vedere aceste considerente, este interesant de aflat cum își împart finanțatorii români milioanele de clienți.

Topul celor 6 bănci care dețin peste un milion de clienți a suferit în ultimii 5 ani modificări considerabile, generate, pe de o parte, de finalizarea de către CEC Bank a procesului de curățare a portofoliul istoric prin eliminarea clienților inactivi de foarte multă vreme (început în 2014 când avea aproape 3,5 milioane de clienți) și, pe de altă parte, de saltul considerabil consemnat de Banca Transilvania, pe fondul creșterii organice dar și a preluării Volksbank și Bancpost.

Practic, în ultimii 5 ani, Banca Transilvania a reușit să-și completeze portofoliul cu circa 800.000 de clienți, ajungând astăzi la aproximativ 3 milioane de consumatori, față de 2,2 milioane cât număra în 2016. Banca de la Cluj are peste 2,9 milioane de clienţi retail, 329.000 de clienţi IMM & Micro şi peste 10.400 de clienţi corporate activi.

Pe locul al doilea în topul băncilor după numărul de clienți se situează BCR, care deține un portofoliu de 2,9 milioane de consumatori. Față de anul 2016, când era lider, BCR a reușit să adauge circa 100.000 de clienți. Poziția a treia în clasament este ocupată de CEC Bank, instituție de credit care deține cea mai extinsă rețea teritorială și care are aproximativ 2,7 milioane de clienți, un număr similar anului 2016.

Topul este completat de BRD și Raiffeisen Bank, care mizează pe portofolii aproape identice cu cele consemnate în urmă cu 5 ani, adică 2,2 milioane de clienți și respectiv 2,1 milioane de clienți.

Ultima instituție de credit care se poate lăuda cu un număr mai mare de 1 milion de clienți este ING Bank, care deține în prezent 1,4 milioane de consumatori, cu aproximativ 300.000 mai mult decât în 2016.

Editor BankingNews

Project Manager & Editor al publicaţiei online www.BankingNews.ro. Are o experienţă vastă, de peste 20 de ani, în domeniul mass-media. A ocupat, de-a lungul timpului, rolul de editor şi/sau funcţii de conducere în cadrul redacţiilor unor ziare şi reviste, precum "Cronica Română", "România Liberă", "Curierul Naţional", "Independent", "Agenda Construcţiilor" etc. Se simte bine în mediul virtual, unde a dezvoltat numeroase proiecte, fiind fondator sau co-fondator al www.ghiseulbancar.ro, www.banisiafaceri.ro, www.bankingjobs.ro şi www.cafeneauabancara.ro.

Leave a Reply

  • (not be published)