Sursa foto: www.cometaspa.com

Accelerarea procesului de digitalizare a venit la pachet cu o consolidare a infrastructurii de echipamente bancare capabile în unele cazuri să suplinească o casierie și în alte cazuri să degreveze o parte din activitatea ghișeelor. În ultimii ani, zonele dedicate operațiunilor de tip self banking din cadrul agențiilor bancare s-au dezvoltat și modernizat progresiv, putând deservi un număr tot mai mare de clienți care pot efectua retrageri sau depuneri de numerar, pot plăti facturi sau rate de credit, pot transfera bani dintr-un cont în altul și pot face operațiuni de schimb valutar. În esență, aceste bancomate multifuncționale simplifică activitatea agențiilor bancare și constituie un pas intermediar către bankingul digital.

Moda echipamentelor bancare de ultimă generație a apărut timid în urmă cu mai bine de 10 ani, atunci când câteva bănci din România și-au luat inima în dinți, asumându-și inaugurarea unor bancomate considerate de domeniul SF pentru piața locală. Pentru a „îndulci” situația și pentru a facilita acomodarea populației cu aceste noi aparate bancare multifuncționale, băncile au ales să le personalizeze. De altfel, sunt de notorietate cele două personaje – Roboțel de la BRD și Facturel de la Banca Transilvania – care au reușit să contribuie decisiv la crearea unui sentiment de siguranță și normalitate în rândul utilizatorilor. Astăzi, nu mai este un lucru ieșit din comun folosirea acestor echipamente. Practic, poți observa în mai toate sucursalele români de toate vârstele apelând la bancomatele multifuncționale pentru realizarea unor plăți sau a altor operațiuni bancare.

O rețea considerabilă de ATM -uri înseamnă pentru o bancă nu numai un nivel de vizibilitate crescut, ci și capacitatea de a deservi un număr cât mai mare de clienți, pentru că ușor-ușor bancomatul se transformă în principalul ”ghișeu bancar”. Cozile de la casieriile bancare formate de românii dornici să-și plătească facturile la utilități sau ratele la credite, care aglomerau și perturbau serios activitatea agențiilor, devin încet-încet istorie. Pe de altă parte, o infrastructură tot mai mare de POS-uri contribuie la promovarea plăților cu cardul și extinde numărul de magazilor acceptatoare. Băncile sunt foarte active și pe acest palier, investind permanent în aprovizionarea comercianților cu asemenea terminale de plată.

Cele mai puternice bănci după infrastructura de echipamente dedicate cardurilor și operațiunilor de tip self banking sunt Banca Transilvania, BCR, BRD, Raiffeisen Bank, ING Bank și CEC Bank, cele șase instituții de credit controlând împreună mai bine de 77% din totalul bancomatelor din țara noastră. Potrivit datelor Băncii Naționale a României, la finalul lunii septembrie 2021, băncile locale dețineau un număr total de 10.235 de ATM-uri.

Cu un portofoliu de aproape 1.800 de ATM-uri și mașini multifuncționale, BCR este liderul pieței bancomatelor (incluzând aici toate tipurile de aparate bancare multifuncționale, de la cele uzuale care asigură retragerea de numerar până la cele care permit variate operațiuni cu cardul sau numerar), urmată la mică distanță de Banca Transilvania, care administrează o rețea de 1.770 de ATM-uri, dintre care 560 sunt multifuncționale. Alte bănci cu infrastruturi semnificative de echipamente, care depășesc pragul de 1.000 de unități, sunt BRD (1.400), CEC Bank (1.283) și Raiffeisen Bank (1.115).

Pe zona aparatelor care facilitează plățile cu cardul la comercianți, situația este total diferită. Aici, Banca Transilvania este lider autoritar, controlând o rețea de aproape 82.000 de POS-uri, de aproape 2 ori mai mare decât ING Bank (cu 48.000 de POS-uri) și de 3 ori mai mare decât banca clasată pe locul al treilea în acest top, respectiv BRD, care are peste 31.000 de POS-uri. Poziația a patra a clasamentului este ocupată de Raiffeisen Bank, care administrează o infrastructura de aproape 26.000 de POS-uri.

Banca Transilvania – 1.770 de ATM-uri (din care 560 multifuncționale) și 81.700 de POS-uri

BCR – aproape 1.800 de echipamente (ATM-uri și mașini multifuncționale) și aproximativ 11.300 de POS-uri

BRD – reţea de acceptare de aproape 1.400 de ATM-uri și peste 31.000 de POS-uri

ING Bank – 514 bancomate, din care numai 57 permit exclusiv retragerea de lei, și 48.000 de POS-uri deținute de bancă sau pentruu care ING Bank prestează servicii de acceptare tranzacții cu cardul.

Raiffeisen Bank – 1.115 bancomate (660 de ATM-uri și 455 de mașini multifuncționale, din care 108 sunt și pentru lei și pentru euro) și o rețea de peste 25.600 de POS-uri.

CEC Bank – 1.283 de echipamente de tip ATM/MFM și 12.708 POS-uri

Alpha Bank – 250 de terminale de tip ATM, dintre care 90 de terminale MFM. Banca nu furnizează informații cu privire la numărul de terminale POS, deși este unul dintre jucătorii activi de pe piața de acceptare.

Editor BankingNews

Project Manager & Editor al publicaţiei online www.BankingNews.ro. Are o experienţă vastă, de peste 20 de ani, în domeniul mass-media. A ocupat, de-a lungul timpului, rolul de editor şi/sau funcţii de conducere în cadrul redacţiilor unor ziare şi reviste, precum "Cronica Română", "România Liberă", "Curierul Naţional", "Independent", "Agenda Construcţiilor" etc. Se simte bine în mediul virtual, unde a dezvoltat numeroase proiecte, fiind fondator sau co-fondator al www.ghiseulbancar.ro, www.banisiafaceri.ro, www.bankingjobs.ro şi www.cafeneauabancara.ro.

Leave a Reply

  • (not be published)